نوشته شده توسط : کنکور نویس

بودجه بندی دروس عمومی کنکور 1402

دروس عمومی شامل درس های زبان و ادبیات فارسی ، فرهنگ و معارف اسلامی ، زبان عربی و زبان انگلیسی هستند. این دروس تا کنکور 1401 ، 100 سوال آزمون را به خود اختصاص می دادند و هر درس شامل 25 سوال بود اما از کنکور 1402 به بعد به طور کامل حذف شده اند و هیچ سوالی از آنها مطرح نمی شود.

 

بیشترین تعداد دفترچه، مختص داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌ تجربی است؛ تعداد دفترچه سوالات داوطلبان این گروه آزمایشی با احتساب بهیاری ۴ دفترچه است. تعداد دفترچه سوالات این گروه نسبت به کنکور ۱۴۰۱ (آخرین دوره ای که کنکور به شیوه گذشته برگزار شد و تغییرات بر آن اعمال نشده بود) افزایش یافته است؛ تعداد دفترچه‌های داوطلبان گروه علوم‌تجربی در کنکور ۱۴۰۱ با احتساب دفترچه بهیاری، ۳ دفترچه بود.

دفترچه شماره یک گروه علوم‌ تجربی شامل ۴۵ سوال زیست‌ شناسی است که داوطلبان باید در مدت‌زمان ۴۵ دقیقه به سوالات طراحی‌ شده پاسخ دهند. تعداد سوالات زیست‌ شناسی نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ نسبت به کنکور ۱۴۰۱، ۵ مورد کاهش یافته است. اگرچه تعداد سوالات کمتر شده اما مدت‌زمان پاسخگویی به پرسش‌ ها افزایش یافته است. 

دفترچه شماره ۲ گروه آزمایشی علوم‌تجربی شامل ۳۰ سوال فیزیک و ۳۵ پرسش شیمی می‌شود و مدت زمان درنظر گرفته شده برای پاسخ به این پرسش‌ها ۷۵ دقیقه است. تعداد این سوالات نسبت به کنکور گذشته هیچ تغییری نکرده است.

همچنین دفترچه شماره ۳ گروه آزمایشی علوم‌ تجربی شامل ۴۵ سوال می‌شود که متعلق به دروس ریاضی و زمین‌ شناسی است؛ تعداد تفکیک شده این سوالات به ترتیب ۳۰ و ۱۵ مورد است. داوطلبان برای پاسخ به این سوال‌ ها، ۶۰ دقیقه فرصت دارند. 

داوطلبانی که بهیاری را انتخاب کرده باشند، باید به سوالات دفترچه چهارم که شامل ۳۰ پرسش است، پاسخ دهند. مدت‌زمان پاسخ به این پرسش‌ ها، ۲۰ دقیقه درنظر گرفته شده است.تعداد سوالات بهیاری در کنکور ۱۴۰۱، ۳۵ مورد بود.

 
 

بودجه بندی دروس اختصاصی کنکور تجربی 1402

تعداد سوالات کنکور سراسری تجربی 170 سوال می باشد که متقاضیان باید در مدت 175 دقیقه به آن ها پاسخ دهند. در ادامه به تعداد سوالات هر کدام از سرفصل های امتحانی و تخصصی کنکور تجربی 1402 اشاره کرده ایم : درباره بودجه بندی کنکور سال 1402 مطالب زیر رابخوانید.

  • زمین شناسی : 25 سوال
  • ریاضی : 30 سوال
  • زیست شناسی : 50 سوال
  • فیزیک : 30 سوال
  • شیمی : 35 سوال
  • بهیاری : 50 سوال

در ادامه برای اطلاع از این که کدام مباحث هر سال بیشترین سوالات را به خود اختصاص داده و کدام مباحث از نظر طراح سوال بی اهمیت تر بوده اند، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا از بودجه بندی کنکور سراسری ۱۴۰۲ در تمامی گروه های آزمایشی مطلع گردید.

 

اهمیت بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲

بودجه بندی کنکور 1402 را در اصل می توان نگاهی به گذشته کنکور سراسری دانست که براساس آن داوطلب می تواند از مباحث مورد سوال در کنکور سال های گذشته و همچنین تعداد سوالات طراحی شده از هر مبحث مطلع شود. بررسی بودجه بندی کنکور سال های گذشته بعث می شود تا فرد بداند که پس از ثبت نام در کنکور سراسری کدام مباحث اهمیت بالاتری داشته و لازم است تا زمان بیشتری صرف آن گردد.

 

کنکور سراسری از سال 98 دچار تغییرات گسترده ای شد. یکی از این تغییرات، طراحی سوالات کنکور بر مبنای نظام جدید بود. زیرا داوطلبان نظام جدید (6-3-3) از سال 98 می توانستند اقدام به ثبت نام در کنکور سراسری نمایند. سازمان سنجش که مجری برگزاری این ماراتن نفس گیر محسوب می شود از سال 98 باید کنکور سراسری را طوری اداره می کرد تا داوطلبان نظام جدید و داوطلبان پشت کنکوری می توانستند بدون مشکلی در این آزمون شرکت کنند.

 

به عبارتی می توان گفت کنکور نظام جدید از سال 98 برگزار گردید و اکنون برای چهارمین سال متوالی قرار بر این است که این آزمون بر مبنای نظام جدید برگزار شود. تمامی افرادی که شرایط ثبت نام در کنکور سراسری را دارند باید فارغ از نظام و سال فارغ التحصیلی شان خود را براساس منابع کنکور سراسری نظام جدید برای کنکور ۱۴۰۲ آماده کنند.

بودجه بندی زمین شناسی کنکور تجربی 
مباحث تعداد سوالات در کنکور 1401
زمین شناسی ایران 3
پویایی زمین 3
سلامت 4
سازه های مهندسی 3
منابع آب و خاک 4
منابع معدنی، زیربنایی تمدن و توسعه صنعتی 3
آفرینش کیهان و تکوین 5

 

بودجه بندی زیست کنکور 
پایه تحصیلی مباحث تعداد سوالات در کنکور 1401
 

 

پایه دهم

فصل اول 0
فصل دوم 3


:: برچسب‌ها: کنکور 1402 ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کنکور نویس

شورای عالی انقلاب به منظور پاسداشت جانبازان و ایثارگران، تسهیلات و مزایایی را تحت عنوان سهمیه ایثارگران در کنکور 1402 را برای ایشان در نظر گرفته است. سهمیه مذکور به دو دسته ایثارگران 5 و 25 درصدی تقسیم می گردد.

ایثارگران 5 و 25 درصدی هر کدام به ترتیب 5 و 25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل را به خود اختصاص داده که بدیهی است تاثیری که ایثارگران 25 درصدی با توجه ظرفیت بیشتری که در کنکور داشته شانس قبولی افراد را افزایش می دهد اما لازم است داوطلبان به این نکته واقف باشند که شرایط و ضوابطی به منظور استفاده از این سهمیه برای داوطلبان قرار داده شده است که آگاهی از آنان ضروری می نماید.

در ادامه به بررسی جزئیات سهمیه ایثارگران چیست و تاثیری که در کنکور سراسری دارد می پردازیم تا مخاطبان آن را مطالعه نموده و با دریافت مشاوره صحیح احتمال قبولی خود را در کنکور 1402 افزایش دهند.

 

مشمولان سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور ۱۴۰۲

25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل در کنکور سراسری سال تحصیلی ۱۴۰۲ به دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصدی که شرایط استفاده از این سهمیه را دارند، اختصاص دارد. این سهمیه تنها شامل افرادی است که در یکی از گروه های زیر قرار دارند:

 

  1. همسر و فرزندان شهدا و جاوید الاثر
  2. آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  3. جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

 

پراکندگی تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری و دارندگان سهمیه 25 درصد در گروه های آزمایشی مختلف در کنکور سال گذشته به شرح زیر می باشد:
 

تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور تجربی 1401
ایثارگران 25 درصد 13512
تعداد کل شرکت کننده ها 510083
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد به کل شرکت کننده های گروه تجربی 2/6 درصد

 

در جدول زیر تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور ریاضی سال 1401 قرار داده شده است.

 

تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور ریاضی 1401
ایثارگران 25 درصد 1250
تعداد کل شرکت کننده ها 132452
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد به کل شرکت کننده های گروه ریاضی 0/9 درصد

 

در جدول زیر تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور انسانی سال 1401 قرار داده شده است.

 
تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور انسانی 1401
ایثارگران 25 درصد 4704
تعداد کل شرکت کننده ها 375869
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد به کل شرکت کننده های گروه انسانی 1/3 درصد 

 

در جدول زیر تعداد کل شرکت کننده ها و نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد به کل شرکت کننده های گروه هنرقرار داده شده است.

همه متقاضیای ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ باید در زمان ثبت نام، با توجه به شرایطی که دارن، یکی از سهمیه های دفترچه رو انتخاب و در فرم اینترنتی ثبت نام وارد کنن. همون طوری که در دفترچه ثبت نام کنکور نوشته شده یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور 1402، سهمیه ایثارگران است که به دو دسته سهمیه ایثارگران 25 و سهمیه ایثارگران 5 درصدی تقسیم شده.

 

هر داوطلب در گروه مربوط به سهمیه خودش قرار می گیره و نسبت به افراد اون گروه سنجیده میشه و چون این سهمیه ها تاثیر مثبتی در انتخاب رشته و قبولی داوطلب دارن، مورد استقبال و توجه خیلی از داوطلبان کنکور قرار می گیرن. با توجه به مطالبی که گفته شد و همچنین برای راهنمایی بهتر داوطلبای آزمون کنکور 1402 در این مقاله در مورد مشمولان سهمیه ایثارگران و تاثیر سهمیه ۵ درصدی و ۲۵ درصدی ایثارگران در کنکور سراسری ۱۴۰۲ توضیح داده شده.

 

مشمولان سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور ۱۴۰۲

تاثیرگذار ترین سهمیه کنکور سراسری، سهیه ایثارگران 25 درصده! از 100 درصد ظرفیت هر رشته محل 25 درصد به داوطلبای سهمیه ایثارگران بیست و پنج درصدی اختصاص پیدا می کنه. اما استفاده از این سهمیه نیازمند داشتن یک سری شرایط خاصه. داوطلبایی می تونن از این سهمیه ۲۵ درصدی استفاده کنن که همه شرایطی که در ادامه گفته میشن رو داشته باشن:

 

جزو یکی از این 3 گروه باشه:

 

  1. همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر.
  2. آزادگان و همسر و فرزندان آنان.
  3. جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان.

 

سهمیه اش از طرف ارگانش تایید شده باشه.

 

حداقل 70 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل رو آورده باشه.

 

اگه سهمیه بیست و پنج درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهمیه تکمیل نشه ظرفیت خالی باقی مونده، اول به سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم رو داشته باشن اختصاص داده میشه و اگه باز هم این ظرفیت خالی بمونه، به داوطلبای سهمیه آزاد اختصاص پیدا می کنه.

سهمیه ایثارگران چیست

کنکور سراسری شامل 5 سهمیه اصلی است که عبارتند از سهمیه منطقه یک ، منطقه دو ، منطقه سه ، سهمیه ایثارگران که از دو نوع 5 درصدی و 25 درصدی تشکیل شده است. هدف از ایجاد سهمیه های مختلف در کنکور سراسری و دسته بندی کردن داوطلبان در یکی از این سهمیه ها ، توزیع عادلانه ظرفیت دانشگاه ها در میان سهمیه هاست به طوری که برای سهمیه های پر داوطلب تر ، ظرفیت بیشتری از دانشگاه ها اختصاص داده می شود.

اما برای سهمیه ایثارگران 5 درصدی و 25 درصدی ظرفیت ویژه ای در نظر گرفته می شود و در واقع داوطلبانی که از این سهمیه بهره مند هستند ، شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه دارند.

مرتبط بخوانید : تاثیر سهمیه ایثارگران در دانشگاه فرهنگیان

 

 
 

کدام دسته از داوطلبان واجد شرایط سهمیه ایثارگران هستند

همانطور که گفته شد ، سهمیه ایثارگران شامل دو دسته 5 و 25 درصدی است که دارندگان سهمیه 25 درصد ایثارگران به شرح زیر هستند :

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران
احتمالا این را هم بپسندید  رتبه 1300 سهمیه ایثارگری - با رتبه 1300 سهمیه ایثارگری کجا قبول میشویم؟

همچنین داوطلبانی که دارای سهمیه 5 درصد ایثارگران هستند ، به شرح زیر می باشند :

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

 

 تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور چیست

5 درصد ظرفیت هر رشته ای در هر دانشگاهی به داوطلبانی اختصاص دارد که از سهمیه 5 درصد ایثارگران بهره مند هستند. همچنین 25 درصد ظرفیت پذیرش رشته محل ها به دارندگان سهمیه 25 درصد ایثارگران تعلق دارد. در مجموع از کل ظرفیت دانشگاه ها ، 30 درصد ظرفیت دانشگاه ها به سهمیه ایثارگران داده می شود و در نتیجه داوطلبانی که این سهمیه را دارند به نسبت داوطلبان سهمیه مناطق شانس قبولی شان بیشتر است.

مرتبط بخوانید : فرق سهمیه رزمندگان با ایثارگران

نحوه استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور

اگر سهمیه ایثارگران دارید ، برای استقاده از سهمیه خود در کنکور باید در زمان ثبت نام کنکور سراسری که در بهمن ماه می باشد ، به سازمان مربوطه مراجعه نمایید و کد پیگیری سهمیه خود را دریافت کنید. سپس لازم است این کد را در فرم ثبت نام آزمون سراسری درج نمایید تا سهمیه برای شما اعمال شود. در صورت عدم درج کد در فرم ثبت نام ، سهمیه منطقه برای داوطلب در نظر گرفته خواهد شد.

پس از آنکه سهمیه برای شما اعمال شد ، در زمان اعلام نتایج کنکور در کارنامه کنکور شما دو رتبه در سهمیه درج خواهد شد که یک رتبه مربوط به رتبه در سهمیه منطقه شما و یک رتبه نیز رتبه در سهمیه ایثارگری شماست. شما در صورتی می توانید با استفاده از رتبه در سهمیه ایثارگری انتخاب رشته کنید که 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد آن رشته محل را به دست آورید و در غیر این صورت ، باید با رتبه در سهمیه منطقه خود انتخاب رشته را انجام دهید.



:: برچسب‌ها: ایثارگزان و سهمیه کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کنکور نویس

امروزه بسیاری از فارق التحصیلان در رشته های مختلف به دنبال اطلاع از شرایط  سنی استخدام آموزش و پرورش، هستند چرا که فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان ساعات کمتری نسبت به کارمندان مشغول کار هستند و همچنین از حقوق بازنشستگی برخوردارند. در ضمن معلمان در سه ماه تابستان و تعطیلات عید نیازی به حضور در مدرسه ندارند ولی همچنان در مدت تعطیلات نیز حقوق خود را دریافت می کنند. علاوه بر این افراد فرهنگی از عیدی سالانه، بیمه درمانی، پاداش و مزایای دیگری بهره مند می شوند.

به همین دلیل بسیاری از افراد علاقه مند به استخدام در آموزش و پرورش می باشند و در آزمون های سالانه آن شرکت می کنند تا در این سازمان استخدام شوند. اما برای این کار شرایطی وجود دارد که در دفترچه پیش از ثبت نام بیان می شود و حتی در صورت نداشتن فقط یکی از شروط فرد نمی تواند در آزمون استخدامی این سازمان ثبت نام نماید. بنابراین اگر شما هم جزء افرادی هستید که به شغل معلمی علاقه دارید و یا می خواهید با عناوین دیگر در این سازمان مشغول به کار شوید باید از شرایط استخدام آموزش و پرورش اطلاع داشته باشید.

شرایط سنی معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان

معلم شدن ، خواسته و آرزوی بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری است. اولین و مهم ترین راه برای رسیدن به شغل معلمی و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان ، شرکت در کنکور سراسری در یکی از پنج زیرگروه آزمایشی می باشد.

داوطلبان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ، علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی تعریف شده در دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری ، باید دارای شرایط اختصاصی ثبت نام در این دانشگاه نیز باشند. شرایط اختصاصی ورود به دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در دفترچه راهنما ثبت نام این آزمون درج شده و به داوطلبان اطلاع رسانی می گردد.

 

از مهم ترین شرایطی که برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تعریف شده است ، شرط سنی است. از آنجایی که شرایط سنی معلم شدن در طول سال های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است، به یکی از موضوعات چالش برانگیز برای داوطلبان تبدیل گشته است.

شرط سنی تا قبل از کنکور سراسری 92 ، 24 سال تمام بود که پس از این آزمون و با ایجاد تغییرات ، شرط سنی معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان به 22 سال کاهش پیدا کرد. مجدد دانشگاه فرهنگیان در سال 96 اعلام کرد که قصد کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را تا 20 سال دارد. این تغییر به دلیل اعتراضات داوطلبان عملی نشد.

در حال حاضر متقاضیانی که قصد دارند با شرکت در کنکور سراسری، وارد دانشگاه فرهنگیان شوند ؛ باید در بدو ورود به این دانشگاه دارای سن 24 سال تمام باشند. به عبارتی دقیق تر متولدین 1377/07/01 به بعد مجاز به انتخاب کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان هستند.

تغییر شرایط سنی معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان

تنها ملاکی که برای کنکور سراسری و ورود به دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته می شود ، سن داوطلب مطابق مندرجات شناسنامه اش می باشد. شرایط سنی معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان فقط وابسته به سن شناسنامه ای داوطلب است و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. بنابراین با این توضیحات سوابقی همچون خدمت سربازی و یا دیگر سوابق تحصیلی به حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان اضافه نمی شود.

لازم است اشاره ای نیز داشته باشیم اگر داوطلبی بخواهد با تقلب ، سن خود را در مدارک هویتیش دستکاری کرده و تغییر دهد ، در هر مرحله ای از کنکور سراسری که باشد، قبولی او لغو خواهد شد.

مون استخدامی وزارت آموزش و پرورش زیر نظر سازمان استخدامی و اداری کشور و توسط سازمان سنجش برگزار می شود. این آزمون سالیانه یکبار برگزار می شود و داوطلبان متقاضی می بایست از شرایط استخدام آموزش و پرورش مطلع باشند و در صورتی که واجد شرایط بودند در مهلت تعیین شده از سوی سازمان سنجش در پذیرش فرهنگیان سال جاری ثبت نام کرده و در آزمون شرکت کنند.

لذا در این مقاله برای داوطلبانی که علاقه مند به استخدام در آموزش و پرورش و ورود به حرفه دبیری هستند، به تفکیک شرایط عمومی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ ​و همچنین شرایط اختصاصی استخدام دبیری و فرهنگیان در سال 1402 بیان شده است.

 

شرایط عمومی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

همانطور که پیش از این اشاره شده است داوطلبان برای ثبت نام در رشته های آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید پیش از آغاز فرآیند نام نویسی، شرایط تعیین شده را بررسی کرده و در صورتی که واجد شرایط عمومی استخدام در دستگاه های دولتی و شرایط اختصاصی استخدام در آموزش و پرورش باشند، می توانند در آزمون ثبت نام کنند.

 

در هر دوره از استخدام دبیری آموزش و پرورش، شرایط استخدام فرهنگیان با انتشار دفترچه راهنمای آزمون اعلام می شود. داوطلبان متقاضی آزمون سال جاری می توانند با دانلود دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال ۱۴۰۲​، از جزئیات شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون مطلع شوند.

 

با توجه به انتشار دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 1402، شرایط عمومی استخدام فرهنگیان در سال جاری را با استناد به دفترچه راهنمای سال ۱۴۰۲ ارائه داده ایم. خاطر نشان می شود به محض انتشار اصلاحیه دفترچه استخدامی آموزش و پرورش سال 1402 ​و در صورت تغییر شرایط عمومی، این مقاله بروزرسانی خواهد شد.

 

داشتن تابعیت ایران 

اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان موجود در قانون اساسی

التزام به قانون جمهوری اسلامی ایران 

انجام دوره خدمت یا معافیت قانونی برای داوطلبان آقا 

داشتن سلامت جسمانی برای انجام کاری که استخدام می شوند. 

نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات و نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر 

نداشتن ممنوعیت استخدام در دستگاه های اجرایی 

داوطلبان نباید جزو نیروهای خرید خدمت دستگاه های اجرایی و یا بازنشسته باشند. 

داشتن حداقل 20 سال تمام و داشتن حداکثر 40 سال تمام (لیسانس و فوق لیسانس) 

 

متقاضیان آزمون استخدامی آموزش و پرورش می بایست با بررسی رشته های شغلی مورد نیاز آموزگار ابتدایی و استثنایی در سال 1402، رشته شغلی مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس برای بررسی شرایط اختصاصی آن ارگان اقدام کنند.



:: برچسب‌ها: استخدام اموزش و پرورش ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کنکور نویس

یکی از آزمون های پر متقاضی کشور که برای چندین ارگان برگزار می شود ، آزمون استخدامی می باشد. به جرات می توان گفت که اکثر داوطلبان و ظرفیت این آزمون به آموزش و پرورش تعلق دارد. معمولا فارغ التحصیلان رشته های مختلف ، علاقه بسیار زیادی به ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۹۸ دارند تا از این طریق وارد شغل معلمی شوند . 

بدون شک اغلب داوطلبان مطلع سهمیه هایی سبب تاثیرگذاری بر روی نتایج آزمون آن ها می شود اگاه هستند، لیکن ممکن است برخی از داوطلبان از همه سهمیه های موجود و اثر بخش بر روی کارنامه کنکور اطلاعی نداشته باشند.

سهمیه های موثرآزمون استخدامی آموزش و پرورش

می توان گفت دارا بودن این شرایط خاص و سهمیه های موثر ، سبب قرارگیری داوطلب در موقعیت بهتری می باشد و از جهاتی پذیرش وی مقداری راحت تر خواهد شد. در واقع سهمیه های ذکر شده جزو سهمیه های خاص محسوب می شوند که این سهمیه مستقیما روی رتبه کسب شده داوطلب موثر نیست اما این دسته از داوطلبان در مجموعه ای جداگانه ارزیابی خواهند شد. به بیانی دیگر ، ظرفیت های موجود در یک کدرشته محل ،به متقاضیان با سهمیه های ذکر شده نیز اختصاص خواهد یافت.

لازم است بگوییم که ۲۵ درصد جذب نیرو به ایثارگران ، ۵ درصد نیز به رزمندگانی اختصاص می یابد که ۶ ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی دارند و ۳ درصد نیز سهمیه مربوط به معلولان می باشد.در این مقاله درباره سهمیه های آزمون استخدامی آموزش و پرورش صحبت خواهد شد.

 

انواع سهمیه های آزمون استخدامی آموزش و پرورش

تعداد کثیری از داوطلبان این آزمون ، دارای سهمیه هایی می باشند که این سهمیه های موثر (بر اساس قوانین تصویب شده از سوی مراجع مربوطه) در هنگام ثبت نام و در فرم پیش نویس مربوط به آن باید وارد شود. از جمله سهمیه ها و امتیازات این آزمون برای داوطلبین واجد شرایط می توان به : امتیاز داوطلبان بومی ، سهمیه ایثارگران و سهمیه معلولین اشاره کرد.

 

مشمولین سهمیه های آزمون استخدامی آموزش و پرورش

همانطور که قبلا ذکر کردیم ،داوطلبان برای استفاده از سهمیه های خود می بایست آن را در فرم پیش نویس خود در بازه زمانی ثبت نام  وارد نمایند که برای این منظور می بایست شماره سریال مربوط به آن را در فیلد مربوطه به ثبت برسانند. در ادامه به مشمولین سهمیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش خواهیم پرداخت.

ایثارگران سهمیه ۵ درصد :

سهمیه ۵ درصدی ایثارگران
۱. رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها
۲. همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها
۳. فرزندان آزادگان در اسارت کمتر از ۱ سال

۴. فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%)

افراد مشمول استفاده از سهمیه ایثارگری در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی 

سهمیه ایثارگری در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی به گروه خاصی از افراد جامعه تعلق می گیرد. این افراد به راحتی می توانند با دریافت راهنمایی از جانب کارشناسان باتجربه مشاور گروپ، در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی پذیرش پیدا کنند. افرادی که می توانند از سهمیه ایثارگری در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی استفاده کنند شامل موارد زیر می شوند:

ایثارگران سهمیه 25% درصدی: شامل جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، خواهر و بردار شهید و در نهایت همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بالای یک سال اسارت می شود.

ایثارگران سهمیه 5 درصد: شامل فرزندان آزادگان کمتراز 1 سال اسارت، فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد، رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها و در نهایت همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها می شود.

داوطلبان باید به یاد داشته باشند برای تایید مدت حضور داوطلبانه در جبهه ها به معاونت نیروی انسانی هر یک از رده های نیروهای مسلح در مورد رزمندگان، معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد جهادگران و معاونت نیروی انسانی سازمان بسیج مستعضعفین مراجعه کنند.

شرایط استفاده از سهمیه ایثارگری در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی 

استخدام افرادی که قصد استفاده از سهمیه 25 درصد ایثارگران را دارند، طبق شرایط و ضوابط خاصی صورت می گیرد. این افراد باید مطابق با مقررات جاری و همچنین هماهنگی با بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ثبت نام خود اقدام کنند.

با توجه به هماهنگی های انجام شده با مراکز ذکر شده، سهمیه ایثارگری در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی  برای افراد مشمول سهمیه 25 درصدی مشخص شده است و از دیگر سهمیه ها تفکیک شده است. این افراد برای استفاده از این سهمیه ملزم هستند شغل محل های مشخص شده در سهمیه ایثارگران را انتخاب کنند.



:: برچسب‌ها: آزمون استخدامی آموزش و پرورش ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کنکور نویس

دانشجویان در تمام دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، پیام نور ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی ، آزاد و علمی کاربردی پیش از شروع هر ترم و برای وارد شدن به ترم جدید ، باید دروسی را که قرار است در آن ترم بگذرانند ، انتخاب کنند. انتخاب واحد به صورت اینترنتی انجام می گیرد و دانشجو موظف است که با رعایت دروس پیش نیاز و هم چنین در نظر گرفتن معدل ، مطابق زمانبندی که دانشگاه اعلام می کند ، با مراجعه به پروتال دانشجویی خود اقدام به انتخاب واحد کند. در ادامه می خواهیم بدانیم که شرایط انتخاب واحد چیست و چه نکاتی را آن باید رعایت کنیم. مطلب را تا انتها مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید ، می توانید در بخش نظرات بپرسید.

احتمالا تا حالا در مقطع دبیرستان تحصیل می کردید و همیشه درس هاتون مشخص بودند و فقط مرتب می رفتید سر کلاس و آخر ترم امتحان می دادید. اما در دانشگاه مسئله متفاوته. اینجا شما دانشجو هستید و باید دانش و واحد های درسی دانش?را خودتان بجویید. (به ضمه و فتحه بر روی جیم)

1- شما در دوره کارشناسی حقوق برای اخذ مدرک لیسانس باید 140 واحد درسی را بگذرانید. 140 درس نه، 140 واحد. درس های شما یک واحدی یا دو واحدی و یا سه واحدی هستند. اغلب دانشجویان در 8 ترم تحصیلی (4سال) این واحد ها را می گذرانند ولی برخی 9 یا 10 ترمه می شوند و برخی هم زودتر از موعد و در 7 یا 6 ترم دوره کارشناسی را به پایان می رسانند.

2- شما اختیار دارید در هر نیم سال(ترم)، هر درسی را که مایل هستید اخذ نمایید. فقط این اختیار توسط قانون پیش‌نیاز و ترم ورود آنقدر محدود می شود که تقریبا هیچ اختیاری ندارید.? پس علی الحساب 2 محدودیت دارید؛ 1) لیست درس هایی که باید در طول دوره کارشناسی اخذ نمایید، در کانال قرار خواهد گرفت. هر درسی را در هر ترمی که مایل به اخذ آن باشید، می توانید بر دارید. فقط باید درس دیگری که در جلوی اسم آن نوشته شده را در ترم قبل از آن پاس کرده باشید. (مثلا جلوی حقوق کار نوشته “پیش نیاز : مقدمه علم حقوق. یعنی تا زمانی که درس مقدمه علم حقوق را نگذرانده اید نمی توانید حقوق کار را بر دارید.) 2) دانشکده در هر ترم درس هایی که در آن ترم تدریس خواهند شد را به اطلاع همه می رساند و در کانال قرار می گیرد. جلوی هر درس نوشته شده است که ورودی های چه سالی اجازه اخذ آن را دارند. (مثلا اگر نوشته شده “مخصوص ورودی های قبل از 3961” یعنی شما که مهر سال 1396 وارد دانشگاه شده اید و سال بالایی های شما می توانند این درس را بردارند)

https://pasokhbama.com/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

3- علاوه بر دو محدودیت قبل، یک محدودیت مهم وجود دارد و آن تعداد نفرات حاضر در کلاس است. (مثلا درس حقوق اداری یک 3 کلاس دارد، که استاد 2 تا از آن ها یکسان است ولی زمان های هر سه کلاس متفاوت است. جلو این اسم این کلاس ها نوشته شده است، “ظرفیت: 45” . یعنی فقط 45 نفری که زودتر ?در سیستم گلستان درس را گرفته و دکمه “اعمال تغییرات” را بزنند موفق به حضور در آن کلاس می شوند. در نتیجه بقیه یا باید ساعت درس یا استاد را تغییر دهند و یا کلا درس را برای ترم بعد بگذارند.) ممکن است بعضا ساعت کلاس ها با هم تداخل داشته باشد و طبیعتا شما نمی توانید مثلا در شنبه ساعت 10-12 همزمان سر دو کلاس باشید. (البته من بودم شد.) امتحانات درس ها هم ممکن است با هم تداخل داشته باشد، در این صورت سیستم گلستان به شما اخطار داده و اجازه نمی دهد درس را بردارید. شما در هر ترم فقط می توانید 20 واحد اخذ کنید، البته اگر معدلتان بالا باشد دانشکده به شما اجازه اخذ 24 واحد در هر ترم را نیز می دهد و اگر خدایی نکرده مشروط شوید، فقط باید 12 واحد اخذ کنید.

4- همه ی این قفل هایی که گفتیم کلید دارند. کلیدشان دست خانم غلامحسینی است. آموزش در صورت درخواست شما می تواند تمام این محدود ها را بردارد و به شما اجازه بدهد که واحد را در سیستم خود بردارید. فقط حواستان باشد وقتی پیش نیاز درسی را نگذاراندید ممکن است سر کلاس نتوانید مطالب را به خوبی یاد بگیرد و یا وقتی دو امتحان هم زمان دارید، دانشکده بیشتر از دو ساعت به شما وقت نمی دهد و ممکن است وقت کم بیاورید.

دانشجویان تمامی مقاطع موظف هستند در زمان تعیین شده برای انتخاب واحد از سمت آموزش دانشکده، با ورود به  انتخاب واحد نمایند (انتخاب واحد دانشجویان ترم اول هر مقطع توسط آموزش انجام می‌شود).

توصیه می‌شود جهت ورود به سامانه سادا و (انتخاب واحد، ارسال درخواست اشتغال به تحصیل و مهمانی و کارآموزی) از استفاده تلفن همراه جدا خودداری کنید.

 

 

آگاهی شما از قوانین آموزشی زیر در زمان انتخاب واحد، لازم است:

  •  تعداد واحدی که باید توسط دانشجو در هر نیمسال تحصیلی اخذ گردد ۱۲ واحد است. در غیر این صورت انتخاب واحد دانشجو حذف می‌گردد (اگر دانشجو ترم آخر باشد و تمامی دروس باقیمانده کمتر از ۱۲ واحد باشند، ایرادی ندارد). حداکثر تعداد واحد مجاز برای اخذ توسط دانشجو ۲۰ واحد درسی است.
  • دانشجو مجاز به اخذ ۲ درس معارف در یک ترم نمی‌باشد (مگر دانشجوی ترم آخر).

  • در صورتی که ظرفیت دروس تخصصی گروه تمام شد، نماینده ورودی لیست اسامی دانشجویان متقاضی اخذ درس (به همراه شماره دانشجویی) را به صورت کتبی به دفتر گروه تحویل دهد و یا به رایانامه مدیرگروه ارسال کند. وضعیت این درخواست‌ها در زمان حذف و اضافه مشخص می‌شوند.

  • دانشجویان به دلیل جلوگیری از تداخل زمانی دروس و امتحانات پایان‌ترم، دروس هر ترم را طبق جدول ترم‌بندی پیشنهادی (چارت) رشته تحصیلی (واقع در سایت گروه)، اخذ نمایند. برنامه‌ریزی دروس در هر نیمسال بر اساس این جدول‌ها انجام خواهد شد.
    تعریف پیش‌نیاز: اگر درسی بر اساس جدول ترم‌بندی (چارت) رشته تحصیلی دارای پیش‌نیاز است، تنها در صورت گرفتن نمره قبولی درس پیش‌نیاز قابل به اخذ آن خواهید بود. (دانشجویان فارغ‌التحصیل مستثنی هستند).
    تعریف هم‌نیاز: اگر درسی در ستون هم‌نیاز تعریف شده‌ است، لازم است درس هم‌نیاز همزمان با درس موردنظر اخذ شود یا نیمسال گذشته اخذ شده باشد. در غیر این صورت، سیستم پیام خطا به شما ارسال می‌کند. هم‌چنین در صورتی که درس هم‌نیاز را به اشتباه حذف نمایید، فارغ‌التحصیلی شما در آینده با مشکل مواجه می‌شود.
    * دانشجویانی که پیش‌نیاز یک درس را اخذ نموده و نمره قبولی اخذ نکرده‌اند، همان درس در انتخاب نیمسال بعدی برای آنها تبدیل به هم‌نیاز می‌شود.

  • شرایط اخذ درس کارآموزی: این شرایط در جدول زمانبندی رشته تحصیلی در سایت گروه قرار داده شده است. هم‌چنین قوانین و فرآیند دریافت معرفی‌نامه در قسمت مقررات کارآموزی آورده شده است.
  • شرایط اخذ درس پروژه: شرایط اخذ این درس و گذراندن آن در قسمت مقررات پروژه پایانی آورده شده است.
  • قانون حذف و اضافه: زمان حذف و اضافه دانشجویان یک هفته پس از اتمام انتخاب واحد است که به صورت دقیق در تقویم آموزشی اعلام می‌شود. در بازه اعلام شده در تقویم آموزشی جهت حذف و اضافه، شما مجاز هستید حداکثر ۳ درس حذف و ۳ درس اضافه کنید.

به طور مثال: درس ساختمان داده، یک آزمایشگاه و شبکه را حذف کردم (۳ درس حذفی) درس برنامخ نویسی موبایل، آزمایشگاه مدار و ریاضی کاربردی را اضافه کردم (۳ درس اضافه). دیگر مجاز به حذف و یا اضافه هیچ درسی نیستم!

  • اگر در زمان انتخاب واحد در سیستم سادا، درسی برای شما در لیست دروس ارائه شده و قابل اخذ آورده نشده است، از داخل combobox موجود، دروس غیرقابل اخذ را انتخاب نمایید. در این صورت لیست دروس غیرقابل اخذ به شما نمایش داده می‌شود و دلیل عدم نمایش هر درس را در مقابل آن مشاهده می‌کنید.

  • در روز پایانی زمان حذف و اضافه، دانشجو موظف به تثبیت انتخاب واحد خود است. به هیچ وجه در بازه زمانی انتخاب واحد، تثبیت را نزنید. چنانچه دانشجویی تثبیت انتخاب واحد را بزند، امکان تغییر انتخاب واحد وجود ندارد. 

  • دانشجویان دوره کارشناسی ناپیوسته که درس کارآفرینی (۲ واحدی) را در دوره کاردانی خود گذارنده‌اند، لازم است این درس را به صورت ۳ واحدی در دوره کارشناسی ناپیوسته نیز بگذرانند.

  • دانشجویانی که رشته تحصیلی کاردانی آنها با مقطع کارشناسی آنها متفاوت است با تشخیص مدیر گروه باید حداقل ۶ واحد دروس جبرانی اخذ کنند. لازم است برای اخذ دروس جبرانی باید شهریه پرداخت نمایند.

 



:: برچسب‌ها: انتخاب واحد ,
:: بازدید از این مطلب : 386
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کنکور نویس

جهت دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد دانش آموزی صرفا از منوی "ورود دانش آموزان" با استفاده از نام کاربری و رمز عبور دانش آموز استفاده نمائید. در صورت استفاده از منوی "ورود فرهنگیان یا عموم مردم" با خطا مواجه خواهید شد.

برای ورود به جلسه المپیاد علمی، به همراه داشتن کارت ورود به جلسه المپیاد دانش آموزی عکس دار ضروری می باشد. تمامی دانش آموزانی که در المپیاد علمی دانش آموزی ثبت نام نموده اند، برای دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد دانش آموزی، باید حداقل 3 روز قبل از برگزاری آزمون به سامانه  my.medu.ir مراجعه نمایند و نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد اقدام نمایند.

لازم به ذکر است، محل حوزه امتحانی و زمان دقیق برگزاری آزمون، در کارت ورود به جلسه المپیاد قابل مشاهده است. همچنین آن دسته از داوطلبانی که در مهلت مقرر ثبت نام،‌ موفق به پرداخت هزینه ثبت نام نشده‌اند، ضمن  مراجعه به سامانه و انجام عملیات پرداخت،‌ثبت نام را تکمیل وکارت ورود به جلسه خود را دریافت نمایند.

شرایط ورود به جلسه المپیاد دانش آموزی

جهت ورود به جلسه آزمون المپیاد علمی دانش آموزی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲، داشتن کارت ورود به جلسه عکس‌دار الزامی می باشد. کارت ورود به جلسه آزمون علمی دانش آموزی در المپیاد معمولا ۳ تا ۴ روز قبل از روز برگزاری آزمون توزیع می شود.

دانش آموزانی که در ثبت نام آزمون المپیاد علمی دانش آموزی سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ شرکت کرده اند، باید در زمان مقرر با داشتن کد پیگیری که در زمان ثبت نام دریافت کرده اند، اقدام به دریافت این کارت نمایند.

گفتنی است که در این کارت اطلاعاتی اعم از زمان آزمون و  محل حوزه امتحانی درج شده است.

لازم به ذکر است داوطلبانی که کارت آنها بدون عکس یا مهر مدرسه باشد، اجازه حضور در جلسه آزمون المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ را ندارد. اما فعلا با توجه به شیوع ویروس کرونا و غیر حضوری بودن مدارس، تا اطلاع ثانوی فعلا نیاز نیست برای ممهور کردن کارت ورود به جلسه خود، اقدام کنید.

زمان دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲

المپیاد های دانش آموزی در یک دوره و بازه زمانی برگزار نمیشه و در حقیقت در سه مرحله برگزار میشن و دانش آموزا باید پیگیر اطلاعیه های وزارت آموزش و پرورش باشن. تا سال گذشته تمامی اطلاعات ثبت نامی و اطلاعیه ها در سایت oly.medu.ir انجام می شد ولی برای سال جاری تمامی مراحل المپیاد از ثبت نام تا اعلام نتایج و ... از طریق سایت my.medu.ir انجام می شه. دانش آموزا می بایست پیگیر اطلاعیه های سایت my.medu.ir باشند تا از زمان انتشار کارت ورود به جلسه آزمون هر دوره با خبر بشن.

آزمون المپیاد دانش آموزی دارای چند مرحله می باشد. زمان دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد مرحله اول، مرحله دوم، دوره تابستان و دوره طلایی کشور چند روز پیش از برگزاری آزمون آغاز می گردد و کارت ورود به جلسه المپیاد دانش آموزی از طریق سامانه my.medu.ir  قابل مشاهده و دریافت است.

زمان دقیق دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد دانش آموزی از طریق سامانه my.medu.ir منتشر خواهد شد. بر اساس تجربه پیش بینی می کنیم دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد مرحله اول اواخر دی ماه امکان پذیر شده و از این طریق در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

امکان دریافت کارت ورود به جلسه المپیادهای علمی در سال تحصیلی 1402-1401 آغاز گردید. بر این اساس دانش آموزانی که در موعد مقرر با پرداخت هزینه ثبت نام آزمون نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام خود اقدام نموده اند می توانند با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود از طریق سامانه my.medu.ir نسبت به دریافت کارت خود اقدام نمایند. 

کارت ورود به جلسه آزمون المپیادهای علمی دانش آموزی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ در مراحل (اول، دوم، دوره تابستانی و دوره طلایی) کشور در بازه های زمانی مختلف و معمولا ۳ روز قبل از زمان برگزاری آزمون المپیاد های علمی انجام می شود، که در ادامه به شرح زمان دریافت کارت ورود به جلسه هر یک از مراحل پرداخته ایم.

مطابق آخرین اطلاعیه منتشر شده در سامانه المپیاد دانش آموزی، امکان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون المپیاد علمی دانش آموزی برای داوطلبانی که اقدام به تکمیل فرم ثبت نام کردند، تا ساعت ۸ صبح یکشنبه ۳ بهمن ماه امکان پذیر می باشد.

لازم به ذکر است سالانه کارت ورود به جلسه آزمون المپیاد علمی، برای مرحله اول در بهمن همان سال و برای مرحله دوم در اواخر خرداد سال ۱۴۰۲ توزیع می گردید. مراحل آموزشی تابستانی و طلایی سال گذشته هنوز در جریان است که در شهریور و دی ماه برگزار خواهد شد.

زمان انتشار کارت ورود به جلسه دوره مراحل تابستانی و طلایی به محض اعلام شدن، در این مقاله قرار خواهد گرفت.

 

 

زمان دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد مرحله اول
کارت ورود به جلسه المپیاد کامپیوتر 1401/10/28
کارت ورود به جلسه المپیاد جغرافیا 1401/10/28
کارت ورود به جلسه المپیاد زمین شناسی 1401/10/28
کارت ورود به جلسه المپیاد شیمی 1401/10/29
کارت ورود به جلسه المپیاد تفکر و کار آفرینی 1401/10/29
کارت ورود به جلسه المپیاد نجوم 1401/10/30
کارت ورود به جلسه المپیاد سلول های بنیادی 1401/10/30

 



:: برچسب‌ها: المپیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 589
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کنکور نویس

آشنایی با خال‌ها

در بدن تمام افراد تعدادی خال وجود دارد. این یک نوع ضایعه پوستی است که از همان بدو تولد در نوزاد ایجاد شده و ممکن است تعدادی از خال‌ها نیز در دوران نوجوانی نیز به وجود آیند.

خال ها (در پزشکی : nevi) خوشه هایی از سلول های رنگدانه دار هستند که به صورت نقاط کوچک و تیره بر روی پوست نمایان شده و می توانند در اندازه ها و رنگ های بسیار متفاوتی وجود داشته باشند. خال ها معمولاً در صورت، بازوها، پاها  ظاهر می شوند، اما می توانند در هر جای دیگری از بدن نیز یافت شوند.

اگر چه بیشتر خال های پوست بی ضرر هستند، اما در موارد نادر می توانند پیش سرطانی بوده و به عمل جراحی نیاز داشته باشند. همچنین خال برداشتن ضمن افزایش اعتماد به نفس در افراد با توجه به نوع خال که گوشتی یا سطحی باشد انجام می‌شود.

بعد از برداشتن خال چه پمادی بزنیم؟

بعد از برداشتن خال از کرم ترمیم کننده نظیر سیکالفیت یا سیکاموزا می توان استفاده کرد. اما قبل از مصرف هر نوع دارویی حتما می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

https://pasokheto.ir/karaj/%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AC/

عوارض برداشتن خال صورت و بدن چیست؟

برداشتن خال با لیزر – خال های اطراف چشم به خوبی به لیزر پاسخ می دهند

برداشتن خال صورت و بدن با لیزر معمولا مشکل زیادی ایجاد نمی کند اما برداشتن ضایعات روی گردن و سینه احتمال بجاگذاشتن اسکار هیپرتروفیک ( یا به اصطلاح عام گوشت اضافی ) دارد لذا همواره باید احتیاطات لازم به عمل آید و پزشک نکات لازم جهت پیشگیری از این عارضه را رعایت کند احتمال آن خیلی کمتر می شود ولی به هیچ عنوان این احتمال کاملا از بین نخواهد رفت.

قرمزی بعد از لیزر خال: معمولاً بعد از برداشتن خال صورت و بدن با جراحی و یا لیزر آنها یک قرمزی در محل برداشت خال ایجاد می شودد که با توجه به عمق ضایعه از 2 هفته تا 6 ماه بعد بطور کامل از بین می رود.

 عود خال ها بستگی به چه عواملی دارد؟

خال فقط همان چیزی که میبینیم نیست بلکه سلولهای حاشیه و حتی ریشه آن ممکن است بی رنگ باشند . بنابراین هنگام برداشتن خال صورت و بدن باید کمی از حاشیه ها و عمق بظاهر سالم خال هم برداشته شود. در غیر اینصورت احتمال عود آن بیشتر خواهد بود.

عود یا بازگشت ضایعه بستگی به عمق آن دارد. خال های عمیق معمولاً احتمال عود بیشتری دارند. البته عود آنها با لیزر کمتر از 5 درصد است. عود آنها با جراحی یا رادیوفرکانس حدود 15 درصد است.

گاهی مواقع در خال های خیلی عمیق می توان به منظور کاهش احتمال اسکار از 2 یا 3 مرحله برای برداشتن آن استفاده نمود که اینگونه موارد بیانگر عود آن نیست.

در سنین زیر 30 سال خال ها سلول های فعال تری دارند لذا شانس عود خال در این دوره بیشتر است لذا بهتر است از روش هایی که عود کمتر دارند در این سنین استفاده شود. در صورت بازگشت آن معمولا کوچکتر از قبل بوده و در مرحله دوم باید مجدد ترمیم گردد این مرحله بین 3 تا 6 ماه بعد خواهد بود.معمولا در سنین بالاتر احتمال برگشت آنها کمتر است

آیا برداشتن خال صورت و بدن باعث تبدیل آن به بدخیمی می شود ؟

برداشتن خال صورت و بدن به هیچ عنوان باعث تبدیل شدن آن به سرطان نمی شود مگر اینکه ضایعه از همان ابتدا یک ضایعه سرطانی باشد. معمولا در اینگونه موارد اگر نمونه برداری و بررسی لازم انجام نگیرد ممکن است درمان ناقص انجام شود و پس از مدتی سرطان گسترش یافته تظاهر یابد. بنابراین بهتر است حتما در موارد مشکوک نمونه برداری و بررسی سیتوپاتولوژیک و آزمایشگاهی به عمل آید.

 ضایعاتی سرطانی یا پیش سرطانی که ممکن است با خال ساده اشتباه شوند و درمان ناقص برایشان انجام شود شامل ملانوما، سرطان سلول سنگفرشی SCC، آکتینیک کراتوزیس می باشد. در اینگونه موارد اگر فرد یا پزشک گمان کنند که یک خال ساده است و بررسی کامل انجام نشود پس از برداشتن ضایعه (ظاهرا خال) احتمال عود یا گسترش سرطان وجود دارد اما اگر یک خال ساده باشد به هیچ عنوان برداشتن آن باعث سرطانی شدن ضایعه نخواهد شد.

خال‌ها زوائد پوستی هستند که دارای رنگ قهوه‌ای یا سیاه می‌باشند. خال‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از پوست ایجاد شوند.

اغلب خال‌ها در اوایل کودکی و در طول 20 سال نخست زندگی در یک فرد ظاهر می‌شوند. برخی از خال‌ها ممکن است تا اواخر زندگی ظاهر نشوند. وجود 40-10 خال در بزرگ‌سالان طبیعی است. باگذشت سال‌ها، خال‌ها معمولاً به‌آرامی تغییر می‌کنند. ممکن است برجسته‌تر شده یا تغییر رنگ دهند. اغلب موهایی بر روی خال‌ها رشد می‌کند. برخی از خال‌ها ممکن است اصلاً تغییر نکنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است به‌آرامی در طول زمان ناپدید شوند. بسیاری از  افراد گمان می‌کنند که هر نقطه تیره یا هر بی‌نظمی در پوست، خال نامیده می‌شود، اما پزشکان از اصطلاحات مختلف استفاده می‌کنند. علائم پوستی خال محسوب نمی‌شوند و در اینجا موردبحث قرار نمی‌گیرند:

  • خال‌های مادرزادی
  • تشکل غیرطبیعی عروق خونی (همانژیوم)
  • کراتوز (نقاط خوش خیم یا سرطانی، که پس از حدود 30 سالگی به وجود می‌آیند)

علت ایجاد خال چیست؟


  • برخی از خال‌ها مادرزادی هستند. خال‌های دیگر در طول زمان پدید می‌آیند.
  • به نظر می‌رسد قرار گرفتن در معرض خورشید نقش مهمی در توسعه خال‌ها داشته باشد و حتی ممکن است با توسعه خال‌های غیرمعمولی، یا دیسپلاستیک، مرتبط باشد.
  • نقش ژنتیک در ایجاد خال نیازمند توجه بسیار است. بسیاری از خانواده‌ها یک نوع از خال به نام خال دیسپلاستیک یا آتیپیک دارند که با خطر بالاتر ابتلا به ملانوم یا سرطان پوست مرتبط است.

علت‌ها و دلایل برداشتن خال


سه دلیل اصلی برای برداشتن خال وجود دارد.

  • عدم اطمینان در تشخیص و نگرانی از مشکوک بودن خال به سرطان ملانوم پوست
  • خال به‌نوعی موجب آزار شده، به لباس‌ها گیر می‌کند و غیره.
  • دلایل زیبایی


:: برچسب‌ها: برداشتن خال صورت ,
:: بازدید از این مطلب : 722
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کنکور نویس

ترمیم نمره دروس نهایی برای دیپلمه های نظام جدید فرصتی برای بهبود سوابق تحصیلی هر یک از داوطلبان در کنکور 1400 است که می توانند با شرکت در آزمون ترمیم معدل که معمولا سه نوبت در سال برگزار می شود ، نمرات خود را ارتقا دهند. ثبت نام داوطلبان ترمیم سوابق تحصیلی به صورت داوطلب آزاد و مطابق دستورالعمل ثبت نام داوطلبان آزاد صرفا در مدارس بزرگسالان دولتی انجام می گیرد و در مناطقی که مدارس دولتی بزرگسال دایر نیست ، یکی از واحدهای آموزشی روزانه که اداره آموزش و پرورش منطقه تعیین می ‌کند برای برگزاری آزمون ترمیم نمره نظام جدید در نظر گرفته خواهد شد.

ترمیم معدل برای نظام جدید به چه صورت است؟ اگر معدل دیپلم شما کم است و از بابت آن نگران هستید، می توانید در این طرح ثبت نام کنید. قانون ترمیم معدل نمرات امتحانات نهایی سال سوم دوره متوسطه و همچنین دیپلم برای اولین بار در سال 1394 تصویب و قطعی شد. این مورد با هدف ایجاد پیش زمینه جهت ارتقای سوابق تحصیلی دانش آموزان که این قانون تاثیر مستقیمی در آزمون ورودی دانشگاه ها داشته و به عبارتی در معدل فارغ التحصیلان موثر است، صورت می گیرد. طرح ترمیم معدل نیز همانند آزمون های اصلی که در مدارس مختلف برگزار می شود. در سه نوبت خرداد، دی و بهمن ماه اجرا می شود. در حال حاضر امتحانات دو پایه دهم و یازدهم به صورت نهایی برگزار نمی شود، پس ترمیم معدل برای این پایه ها در نظر گرفته نشده است.

 https://pasokhbama.com/%D8%AA%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%85-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF/

 

هزینه ترمیم معدل

 

هزینه ترمیم معدل چقدر است؟ شهریه ثابت ۵۰ هزار تومانی+بابت هر درس ۱۵ الی ۲۰ هزار تومن(برای هر شهر می تواند متغیر باشد). برخی از داوطلبانی که معدل آن ها بالا نیست ممکن است اینگونه تصور کنند که هیچ راه حلی برای جبران معدل گذشته خود ندارند. همین مسئله موجب می گردد که این احساس موجب دلسردی آنان از شرکت در آزمون سراسری می شود. فرصتی دوباره برای آن دسته از فارغ التحصیلان مایل به شرکت در کنکور است. بتوانند از این طریق، نسبت به بالا بردن دوباره معدل خود تلاش کنند. از تاثیر مثبت کنکور برخوردار شوند.

آموزش و پرورش به منظور یاری داوطلبانی که موفق به کسب نمره بالا در دروس امتحانات نهایی دیپلم و پیش دانشگاهی نشدند، طرح ترمیم معدل را در نظر گرفته است. ثبت نام آزمون ترمیم معدل در واقع امکان شرکت مجدد در امتحانات دروسی است که فرد موفق به کسب نمره بالا نشده و سبب می شود نمرات جدید در صورت بالا بودن از نمره قبلی به عنوان سوابق تحصیلی آن ها در نظر گرفته شود.

 

در نتیجه ترمیم معدل مانند ترمیم معدل برای دانشگاه فرهنگیان، یک فرصت برای بهبود تاثیر معدل در کنکور سراسری است و در صورتی نمرات جدید در سوابق تحصیلی فرد در کنکور تاثیر داده می شود که این نمرات بالاتر از نمره قبلی داوطلب باشد. چنانچه نمره گرفته شده پایین تر از نمره قبلی باشد سازمان سنجش نمره بهتر را برای داوطلب در کنکور تاثیر می دهد.

 

افراد مجاز برای شرکت در ترمیم معدل برای کنکور 1402

ترمیم معدل تنها برای شرکت کنندگان کنکور به جهت استفاده از تاثیر معدل در کنکور سراسری در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است تاثیر سوابق تحصیلی کنکور شامل سه گروه از داوطلبان کنکوری می شود و تنها این دسته از متقاضیان جهت بهبود معدل خود مجاز به شرکت در ترمیم معدل هستند. این دسته از افراد عبارتند از:

 

داوطلبان دارای دیپلم های نظری نظام جدید (3-3-6)

متقاضیان دارای دیپلم های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش نظام جدید (3-3-6)

فارغ التحصیلان دوره پیش دانشگاهی دارای سابقه تحصیلی (4 عنوان درس نهایی)

فارغ التحصیلان دوره متوسطه سالی واحدی ترمی واحدی دارای مدرک پیش دانشگاهی ( از سال 1384 به بعد)

اما امکان ترمیم نمره دروس نهایی برای دیپلمه های نظام جدید با شرکت در آزمون ترمیم معدل فراهم است و اگر شما هم فکر می کنید که با شرکت در این آزمون می توانید نمرات بهتری را کسب کنید ، می توانید در زمانی که اعلام می شود برای ثبت نام کردن اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که ترمیم معدل فقط مختص کنکور سراسری است و نمراتی را که در ترمیم معدل به دست می آورید در کارنامه کتبی دیپلم شما اصلاح نمی گردد و آموزش پرورش در هنگام ثبت نام در کنکور ، نمرات جدیدی که کسب کرده اید را به صورت سیستماتیک به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می کند.

 



:: برچسب‌ها: ترمیم معدل ,
:: بازدید از این مطلب : 377
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 ارديبهشت 1402 | نظرات ()