نوشته شده توسط : کنکور نویس

چرا لیزر موهای زائد من موثر نبوده است ؟

امروزه بسیاری از افراد اقدام به لیزر موهای زائد بدن خود می‌نمایند. معمولا چندین جلسه لیزر برای مشاهده نتیجه دلخواه لازم است و افراد هزینه زیادی طی این جلسات صرف می‌کنند. اما گاهی مشاهده می‌شود با وجود انجام جلسات متعدد لیزر نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید و فرد احساس ضرر مالی و روحی فراوان می‌کند.

چرا گاهی لیزر مو اثر ندارد یا دست کم اثر کافی ندارد؟

برای مقدمه باید با زبان ساده به رابطه لیزر و پوست بپردازیم. اصولا توانایی لیزر این است که با حداقل آسیب به سایر بافت‌های اطراف بافت مورد نظر را بسیار گرم کند و در واقع بسوزاند. مثلا در مورد موی زائد خواسته ما این است که لیزر، موهای منطقه را بسیار گرم کند ولی پوست اطراف سالم بماند. برای این نتیجه لازم است که لیزر طول موج درستی داشته باشد، انرژی آن کافی باشد، امکان کاهش پالس داشته باشد و دست آخر سیستم خنک کننده خوبی داشته باشد ( به همه این موارد پارامترهای لیزر می‌گوییم). با این مقدمه به بررسی علل رشد موهای زائد پس از جلسات متوالی لیزر می‌پردازیم و عنوان می‌داریم بهترین لیزر موهای زائد دارای چه ویژگی‌هایی است.

 

۱- مشکلات هورمونی

در خانم‌هایی که مشکلات هورمونی دارند، حتما باید در کنار لیزر مشکل هورمونی برطرف شود، در غیر این صورت همان‌طوری که لیزر باعث نازک شدن و از بین رفتن موها می‌شود، هورمون‌ها نیز باعث ضخیم شدن موها می‌شوند. این که فردی مشکل هورمونی دارد یا نه در همان جلسه اول (قبل از شروع لیزر) با معاینه و بررسی آزمایشگاهی مشخص می‌شود.( پس انتظار می‌رود اگرپزشک احتمال می‌دهد به دلیل مشکل هورمونی، بیمار پاسخ کمی به لیزر بدهد، قبل از شروع لیزر این مورد را با فرد مطرح کند)

۲- نوع دستگاه

دستگاه‌های لیزر زیادی در بازار فعلی ایران وجود دارد. یکی از دستگاه‌های رایجی که در حال حاضر در ایران موجود است آی پی ال (IPL) می‌باشد. در واقع این دستگاه، لیزر نیست و یک منبع نوری شبه لیزر است که توانایی از بین بردن موی زائد و بسیاری اقدامات دیگر را دارا است ولی لیزر نیست. معمولا دستگاه‌های آی پی ال توانایی کمتری نسبت به دستگاه‌های لیزر دارند و قیمت کمتری هم دارند. بسیاری از مراکزی که از دستگاه آی پی ال استفاده می‌کنند، آن را تحت عنوان لیزر معرفی می‌نمایند. (بهتر است دقیقا از مرکزی که قصد لنجام لیزر موهای زائد دارید بپرسید که دستگاهشان چیست.)

۳- طول موج دستگاه لیزر

سه نوع دستگاه لیزر در حال حاضر در ایران موجود است. الکساندرایت، دیود و ان دی یگ. میزان جذب اشعه در لیزر الکساندرایت بیشتر از همه است ( پس اثر بیشتری دارد) ولی دو لیزر دیگر در افرادی که پوست تیره دارند ایمن تر است.( پس اگر پوست شما روشن یا معمولی است الکساندرایت برای شما انتخاب بهتری است ولی اگر تیره است دیود و ان دی یاگ برای شما بی خطرتر است ولی الزاماً موثرتر نیست)

دلایل ایجاد موهای زائد

موهای زائد، اضافی یا ناخواسته به 2 دلیل هورمونی یا غیرهورمونی ایجاد می شوند. اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موهای زائد شوند، شما نمی توانید هیچ نوع لیزری و بدون درمان بیماری زمینه ای از پس این موها بربیایید.

اختلالات هورمونی یا ابتلا به تخمدان پلی کیستیک باعث می شود خانم ها در قسمت هایی از بدن خود که به طور طبیعی مو ندارند ، با موهای ضخیم و تیره مواجه شوند. از این رو، چنین افرادی باید ابتدا بیماری و سپس موهای زائد خود را درمان كنند.

 افرادی که مشکلشان هورمونی است این بیماران باید همزمان با لیزر، درمان دارویی برای رفع بیماری هورمونی خود را هم انجام دهند. درمان دارویی از رشد موهای جدید پیشگیری می کند و لیزر هم همزمان، موهای ایجاد شده را از بین می برد. این در حالی است که لیزر بدون داوردرمانی برای این بیماران، فقط صرف هزینه اضافی و بی فایده است. 

آیا رنگ پوست معیار مهمی برای لیزردرمانی است ؟

از آنجایی که امکان سوختگی و آسیب های پوستی با لیزر موهای زائد در افرادی با پوست های تیره بیشتر است، توصیه می شود افرادی که سولاریوم کرده اند، حمام آفتاب گرفته اند یا پوست های بسیار تیره ای دارند، از لیزر کردن موهای زائد خود به شدت پرهیز یا در مورد این کار با پزشک متخصص پوست مشورت کنند.

 لیزر کردن موهای زائد در این افراد و توسط اپراتورهای غیرمتخصص، چیزی جز سوختگی های شدید پوستی را برای آنها به دنبال نخواهد داشت؛ سوختگی هایی که ممکن است لک های پوستی ناشی از آنها گاهی تا آخر عمر هم همراهشان بماند.

چه کسانی نباید لیزر انجام دهند؟

افراد مبتلا به لوپوس که نور لیزر باعث تشدید بیماری شان می شود. افراد مبتلا به پورفیری هم به دلیل واکنشی که نسبت به لیزر نشان می دهند، باید دور این روش درمانی را برای رفع موهای زائد خود خط بکشند.

افرادی هم که باتری در قلب خود کار گذاشته اند باید قبل از لیزر، پزشک خود را در جریان بگذارند و معمولا از انجام لیزر موهای زائدشان منع می شوند.

اگر شما از داروهایی که پوست را نسبت به نور حساس می کنند، استفاده کنید، باید تا مدتی دور لیزر کردن را خط بکشید یا حداقل پزشک معالج خود را در جریان این موضوع بگذارید.

مهم ترین و پرمصرف ترین این داروها شامل مسکن ها یا داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی (NSAID)، کوتریموکسازول، گروهی از داروهای مدر، برخی داروهای دیابت، کینین و کنیدین، برخی تتراسایکلین ها، آمیودارون، پیروکسیکام، سولفونامیدها، سولفونیل اوره ها، داروهای ضدبارداری خوراکی و ایزوترتینوئین می شوند. 

علت سوختگی در بعضی افراد چیست ؟

انتخاب نادرست دستگاه و طول موج نامناسب و تنظیم نبودن درجات نسبت به پوست و مو منجر به سوختگی می‌شود. علاوه بر این اگر فردی که از لیزر استفاده می‌کند تبحر کافی نداشته باشد و شرایط دستگاه را براساس رنگ پوست بیمار درست تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول شود.متقاضیان عزیز با مراجعه به کلینیک دکتر می‌توانند از بهترین لیزر موهای زائد در اصفهان بهره‌مند شوند.

آیا لیزر موهای زائد روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر می‌گذارد؟

خیر. لیزر هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی‌گذارد. میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلیمتر است بنابراین كلاً به بافتهای زیری هیچ آسیبی نمی‌رساند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می‌شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی‌کند و فقط تا لايه‌هاى سطحی پوست نفوذ می‌کند.

نتایج لیزر موهای زائد چگونه است ؟

نتایج از بین بردن مو با لیزر به مقدار زیادی از یک فرد به فرد دیگرمتفاوت می‌باشد و ممکن است به منطقه‌ای از بدن یا صورت که مورد درمان قرار می‌گیرد بستگی داشته باشد.
درمان های چندگانه می‌توانند دوره‌ی فقدان مو را طولانی‌تر کنند. در برخی موارد تا سال‌ها. اما رشد مجدد مو هنوز ممکن می‌باشد. برای گرفتن بهترین نتایج، شما ممکن است نیاز به ۴ تا ۶ درمان داشته باشید که زمانی حدود ۶ هفته طول می‌کشد. اقدامات نگه‌داشت دوره‌ای بیشتر شاید هر ۶ یا ۱۲ ماه نیز ممکن است مورد نیاز باشد.





:: برچسب‌ها: لیزر موهای زائد ,
:: بازدید از این مطلب : 535
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: