نمرات لازم برای ورود به رشته تجربی چقدر است ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

همان طور که گفته شد، دانش آموزان پایه سوم متوسطه اول بعد از دریافت کارنامه خود، در زمان مقرر فرآیند هدایت تحصیلی پایه نهم را انجام داده و رشته مورد نظر خود را انتخاب نمایند. انتخاب رشته دانش آموزان در پایه نهم متوسطه اول به صورت غیرحضوری و اینترنتی انجام می شود. در دوره های گذشته دانش آموزان می بایست برای دریافت فرم هدایت تحصیلی به سایت دانش آموزی همگام مراجعه می نمودند، اما اکنون افراد متقاضی می توانند برای تکمیل این فرایند به سامانه دانش آموزی پادا به نشانی pada.medu.ir که توسط وزارت آموزش و پرورش کشور ایجاد شده است جهت انجام مراحل هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم خویش اقدام نمایند.

بر اساس تغییراتی که در انتخاب رشته دوران متوسطه صورت گرفت، دانش آموزان پایه نهم باید بدانند تمام نمرات سه سال دوران متوسطه اول همچنین ضریب درس ها برای تمامی رشته ها یکسان است. انتخاب رشته نهم به رتبه دانش آموز بستگی دارد، برای مثال اگر دانش آموزی رتبه لازم برای انتخاب رشته در علوم تجربی را ندارد، می بایست در گروه های فنی و یا انسانی و… دست به انتخاب بزند.

سهمیه های موثر در این مرحله شامل مناطق، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان است و افرادی که از آن ها برخوردارند، در اولویت پذیرش قرار می گیرند. برای انتخاب رشته نهم به دهم، 100 امتیاز در نظر گرفته شده و بسته به این که دانش آموز چه امتیازی کسب می کند، باید رشته مورد نظر را انتخاب نماید. در ادامه، می توانید نحوه تقسیم بندی این امتیازها را مشاهده کنید.

https://pasokhbama.com/%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85/

تاثیر نمرات بر هدایت تحصیلی

نمرات دانش آموزان در مقاطع هفتم ، هشتم و نمرات به دو روش بر هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم تاثیر می گذارد :

  • روش اول : تاثیر حذفی ؛ تاثیر حذفی در انتخاب رشته مقطع نهم بدین صورت است که اگر میانگین دروس تخصصی دانش آموز از حدنصاب نمره تعیین شده کمتر باشد ، دانش آموز نمی تواند آن رشته را انتخاب کند و در واقع انتخابش حذف می شود.
  • روش دوم : تاثیر بر امتیاز ؛ تاثیر بر امتیاز در انتخاب رشته مقطع نهم بدین صورت است که اگر میانگین دروس تخصصی دانش آموز از حدنصاب نمره تعیین شده بیشتر باشد ، دانش آموز می تواند آن رشته را انتخاب کند و 35% از کل امتیاز هدایت تحصیلی بر اساس نمرات دروس تخصصی محاسبه می شود.

شرایط انتخاب رشته و هدایت تحصیلی پایه نهم

دانش آموزان ، هدایت تحصیلی را برای انتخاب یکی از رشته های شاخه نظری ، شاخه کاردانش و شاخه فنی حرفه ای انجام می دهند که در هر کدام ، دروس ، حد نصاب نمره ای دارد.

هر شاخه ، زیر گروه هایی دارد که شرایط انتخاب هر کدام متفاوت می باشد. دانش آموزان باید این نکته را در نظر بگیرند که نمرات هر سه سال دوره  متوسطه  اول در انتخاب رشته تاثیرگذار خواهد بود بدین صورت که دروس تخصصی در مقاطع هفتم و هشتم با ضریب یک و در مقطع نهم با ضریب سه محاسبه خواهد شد.

با چه نمره هایی در نهم متوسطه رشته علوم تجربی را انتخاب می کنیم

  • محاسبه نمره درس ریاضی و علوم در سه سال اول متوسطه با ضریب 3
  • کسب نمره حداقل 14 در درس علوم و نمره 13 در درس ریاضی
  • داشتن حداقل معدل بالای 14
  • کمتر از ضریب 42 نبودن ، مجموع سه نمره کسب شده در سه پایه هفتم ، هشتم و نهم درس های ریاضی و علوم
  • انتخاب رشته دبیرستان برای دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و دانش آموزانی که می خواهند در رشته ای متناسب با توانایی های فردی خود تحصیل کنند، باید از ابزارهای مناسب استفاده کرده و انتخاب رشته پایه نهم را به دقت انجام دهند. استفاده از ابزارهای مناسب مانند آزمون های مشاوره ای و جدول انتخاب رشته، تاثیر بسیار زیادی در موفقیت دانش آموزان جهت انتخاب رشته دارد.

    همان طور که بیان شد یکی از ابزارهای انتخاب رشته نهم، جدول انتخاب رشته نهم می باشد، به همین جهت در این مقاله جدول انتخاب رشته نهم، جدول حدنصاب نمره لازم برای انتخاب رشته نهم و مشاوره انتخاب رشته نهم به طور کامل برای دانش آموزان پایه نهم توضیح داده شده است.


    جدول انتخاب رشته نهم

    داشتن تحصیلات دانشگاهی در رشته مورد علاقه، یکی از مهمترین موضوعات برای داشتن شغلی ایده آل و ساختن آینده ای بهتر می باشد. برای تحصیل در رشته و دانشگاه دلخواه، ابتدا باید در رشته مورد علاقه و متناسب در دبیرستان تحصیل کرد. بنابراین، موضوع انتخاب رشته در دبیرستان از میان رشته های تحصیلی، موضوعی اساسی و آینده ساز می باشد. دانش آموزانی که در پایه نهم متوسطه تحصیل می کنند، باید خود را آماده انتخاب رشته برای ورود به دبیرستان نمایند.

     

    انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه، پس از اتمام امتحانات خرداد ماه و قبولی در امتحانات خرداد، برای ورود به پایه دهم یعنی دوره دوم متوسطه انجام می شود. دانش آموزانی که در دوره دبیرستان در رشته مورد علاقه و متناسب با توانمندی های خود تحصیل نمایند، در آینده می توانند انتخاب ایده آلی برای تحصیل در رشته دانشگاهی و پس از آن قرار گرفتن در شغلی مناسب، داشته باشند. از این حیث، انتخاب رشته پایه نهم به دهم یک مرحله مهم و سرنوشت ساز در زندگی تحصیلی هر فرد می باشد.





:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: