آیا تک ماده زدن در دوره دوم متوسطه الزامی است ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

زمانی که دانش آموزان در امتحان های ترم خود شرکت می کنند، می بایست نمره قبولی در امتحان ها کسب کرده تا بتوانند به عنوان فارغ التحصیل به مقطع بعدی تحصیلی راه پیدا کنند؛ اما گاهی اوقات دانش آموزان به دلایلی موفق به کسب نمره قبولی در امتحانات نمی شوند. در این مواقع، می توان از تبصره و تک ماده برای پاس شدن و ورود به مقطع بعدی استفاده نمایند.

اما در خصوص استفاده از تبصره و تک ماده امتحانات سوالاتی برای دانش اموزان وجود دارد. اکثر دانش آموزان به دنبال دریافت پاسخ سوالاتی از قبیل تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد و یا چند درس را می توان تک ماده کرد؟ هستند که در این مقاله قصد داریم شما را با قانون تک ماده و تبصره آشنا کرده و تفاوت میان این دو قانون را برای شما دانش آموزان عزیز شرح دهیم.

 

تک ماده چیست ؟

زمانی که دانش آموزان در امتحان های نهایی و یا غیر نهایی در مقاطع تحصیلی مختلف شرکت می کنند، می بایست نمره قبولی در امتحان را کسب نمایند؛ اما گاهی اوقات افراد به دلایل مختلفی موفق به کسب نمره قبولی در امتحان نمی شوند. در این زمان است که قانون تک ماده به کمک دانش آموزان آمده و دانش آموزان می توانند با کمک این قانون، در دروسی که نمره قبولی کسب نکرده اند، قبول شوند. اما تک ماده چیست؟ و چه کسانی می توانند این این قانون استفاده کنند؟

 

تک ماده به دانش آموزان کمک می کند که بتوانند در دروسی که نمره قبولی کسب نکرده اند، نمره بالاتری گرفته و در واقع، به عنوان فارغ التحصیل شناخته شوند. بنابراین، تمامی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم می توانند از این قانون استفاده کنند و دروس خود را با شرط تک ماده پاس کنند.

https://pasokhbama.com/%D8%AA%D8%A8%D8%B5%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C/

در جواب تک ماده چیست؟ میشه گفت تک ماده قانونیه که نمره زیر ده و بالای هفت رو به نمره حد نصاب قبولی یعنی ده تبدیل میکنه. قانون یا تبصره تک ماده باعث میشه که دانش آموز یک ضرب قبول بشه و نیاز به شرکت مجدد در امتحانات شهریور ماه یا دی ماه نداشته باشه. برای رفع تجدیدی و ترمیم معدل با شرایط خاصی میشه از قانون تک ماده استفاده کرد.

 

البته مشاوران تحصیلی به بعضی از دانش آموزا که دارای شرایط تک ماده هستن توصیه می کنن که از این قانون استفاده نکنن. قانون تک ماده با وجود تمامی مزیت هایی که داره برخی مواقع می تونه به ضرر دانش آموزان تموم بشه. این ضرر موقع کنکور، انتخاب رشته و گرفتن بورسیه تحصیلی خودش رو نشون میده.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حداقل نمره قبولی در امتحان نهایی خوندن مقاله زیر پیشنهاد میشه.

حدنصاب قبولی در هر درس متوسطه دوم

در امتحانات نهایی دوازدهم شرط قبولی در هر درس نمره 10 و در دروس شایستگی های فنی و غیرفنی رشته فنی حرفه ای 12 است. در واقع دانش آموز باید نمره سالانه 10 و بالاتر کسب کند و نمره برگه امتحانی او کمتر از 7 نباشد ، در این صورت شرایط قبولی را دارد و نیازی به استفاده از تبصره امتحان نهایی نیست.

 
 

شرایط تبصره امتحان نهایی دوازدهم

اما اگر نمره سالانه بین 7 تا 10 باشد و نمره برگه نیز کمتر از 7 باشد ، دانش آموز مجاز به استفاده از تک ماده در امتحان نهایی است. البته قابل ذکر است که اگر نمره سالانه کمتر از 7 باشد ، دانش آموز مردود خواهد بود و نمی تواند از تبصره استفاده کند.

احتمالا این را هم بپسندید  برنامه امتحانات نهایی خرداد 1402 - زمانبندی امتحانات نهایی خردادماه

pasokhbama.com میگوید: اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره امتحان نهایی استفاده کند و یا نمره سالانه او کمتر از 7 باشد ، باید خود را برای امتحانات شهریورماه اماده کند که این امتحانات نیز به صورت نهایی برگزار می شوند.

لازم به ذکر است که هر دانش آموز مجاز است که حداکثر در 2 درس نهایی و در 2 درس غیرنهایی (داخلی) از تبصره استفاده کند.

 

 
 

آیا تک ماده زدن در دوره دوم متوسطه الزامی است ؟

ممکن است دانش آموزی که نمره برگه اش کمتر از 7 شده است نخواهد از تک ماده استفاده کند. هیچ الزامی برای تبصره زدن وجود ندارد و دانش آموز می تواند به جای تبصره ، در امتحانات شهریورماه شرکت کند.

 

 

یکی از مهم ترین زمان های استفاده از تک ماده، زمان مربوط به تجدید شدن در امتحان های نهایی دوازدهم و یا نهم دانش آموزان می باشد. همانطور که می دانید دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم برای قبولی در امتحان های نهایی باید نمره بالای 7 را کسب کنند. در غیر این صورت یا به عنوان "مردود شده" محسوب می شوند یا می توانند با کمک قانون تک ماده، دروس خود را تک ماده کنند.ممکن است شما هم مثل بسیاری دیگر از دانش آموزان بنا به دلایلی همچون بیماری یا موارد دیگر ، نتوانید در جلسه آزمون حضور داشته باشید یا در آزمون شرکت کنید ولی نمره شما پایین باشد و نگران باشید که مردود شوید. سازمان آموزش و پرورش برای شما که نمره قبولی کسب نکرده اید و نمره سالانه پایین تر از حد نصاب قبولی دارید ، قانون تبصره امتحان نهایی را قرار داده است که با استفاده از این تبصره بتوانید قبول شوید. حال منظور از تبصره امتحان نهایی چیست ؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مطلب را مطالعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: