کامپوزیت دندان های جلو چگونه است؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌ها مواد رزینی هستند که با توجه به تعداد و اندازه ذرات‌شان در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند و کاربردهای مختلفی نیز دارند. به طور کلی می‌توان مواد کامپوزیتی را به چهار گروه تقسیم کرد.

  1. کامپوزیت نوع هیبرید
  2. کامپوزیت میکروفیلد
  3. کامپوزیت نانوفیلد
  4. IPS ونیرها

هر کدام از این کامپوزیتها موارد استفاده مخصوص خود را دارند. چرا که در دندانهای جلو زیبایی و درخشندگی عامل مهم است و در دندانهای عقب داشتن استحکام کافی که بتواند نیروهای جویدن را به خوبی تحمل کند.

کامپوزیت نوع هیبرید: کامپوزیت‌های دندان‌های خلفی ذرات بزرگتر و استحکام بیشتری دارند و معمولا از نوع هیبرید هستند.

https://pasokheto.ir/tehran/%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d9%88%d9%86%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86/

کامپوزیت میکروفیلد: برای ترمیم دندان‌های جلویی از کامپوزیت‌های میکروفیلد استفاده می‌شود که ذرات ریزتر و استحکام کمتری دارند اما در عوض سطح صاف‌تر و براق‌تر و درخشان‌تری بعد از پالیش از خود به جای می‌گذارند. هر اندازه که سطح کامپوزیت صاف‌تر باشد رنگ گرفتن آن و نیاز به پالیش‌های دوره‌ای به مرور زمان کمتر خواهد شد.

کامپوزیت نانوفیلد: امروزه کامپوزیت‌های نانوفیلد هم در بازار هستند تا بتوانیم استحکام و زیبایی را همزمان در ترمیم دندان‌ها به دست بیاوریم.

IPS ونیرها (یا کامپوزیت ای پی اس): یکی دیگر از انواع کامپوزیت که جدیدا مورد استفاده قرار می‌گیرد، IPS ونیرها (کامپوزیت های سرامیکی ) هستند. این کامپوزیت‌ ها به علت داشتن ذرات سرامیکی نسبت به نسل‌های قبل دارای ثبات رنگ و استحکام بالاتری هستند و بیشترین تشابه ظاهری را به لمینت های سرامیکی دارند.

ماده کامپوزیت (composite) چیست؟

کامپوزیت متشکل از دو یا چند ماده با خواص فیزیکی و شیمیایی نسبتا متفاوت است که برای دستیابی به هدف مشخصی مانند افزایش استحکام، درخشش یا مقاومت در برابر الکتریسیته، با یکدیگر ترکیب می‌شوند. یکی از مشکلات که محدود بودن تولید انواع کامپوزیت‌ها است باعث شده که مثلا قیمت پروفیل‌ کامپوزیت در ایران بالا باشد. اما در بازار مصالح ساختمانی جهان به وفور یافت می‌شود و این ماده در ساخت میلگرد، قوطی، ناودانی و نبشی، به کار می‌رود.
انتظار می‌رود در سال‌های آتی، با افزایش تولید این محصول کاربردی در کشور، قیمت آن افت کند. نکته‌ جالب این است که برای ایجاد کامپوزیت، مواد هرگز در یکدیگر حل نمی‌شوند و ترکیب کردن آن‌ها می‌تواند ویژگی‌های دیگری مانند طول عمر و سختی را نیز بهبود ببخشد. کامپوزیت‌ها در طبیعت یافت می‌شوند. ساختار یک تکه‌ چوب، شامل کامپوزیتی است با فیبرهای سلولوزی بلند که ماده‌ای به نام لیگنین (نوعی پلیمر) آن‌ها را کنار هم نگه می‌دارد. انسان‌ها، در نقاط مختلف جهان و برای سال‌ها از مواد کامپوزیتی استفاده کرده‌اند. اولین استفاده از کامپوزیت، به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد؛ زمانی که ساکنین بین‌النهرین، گل و کاه را برای ساختن بناهای بادوام، با هم مخلوط کردند. در نتیجه مقاومت بلوک‌های آجری در برابر خم شدن، کشیدگی و فشار افزایش یافت.
پس در نهایت، هدف از ایجاد کامپوزیت، دستیابی به ماده‌ای ترکیبی، با خواص دلخواه است. مثال دیگر پلی‌اتیلن است که در ساخت چمن‌های مصنوعی به کار می‌رود؛ ماده‌ا‌ی که رنگ‌پذیری نیست. به همین دلیل این چمن‌ها، ظاهر ماتی دارند. برای رفع این مشکل، ماده‌ای به نام وینیل استات را به این پلیمر اضافه می‌کنند تا خواص پلاستیکی، انعطاف‌پذیری و رنگ‌پذیری آن اصلاح شود.

 

تفاوت کامپوزیت و آلیاژ چیست؟

می‌دانیم که آلیاژ و کامپوزیت هر دو ترکیبی از حداقل دو عنصر هستند. اما تفاوت‌هایی میان این دو ماده وجود دارد که آن‌ها را برای کاربردهای مختلف مناسب می‌سازد. بسیاری از تکنولوژی‌های نوین، نیازهایی دارند که توسط آلیاژهای موجود قابل پاسخگویی نیست. مانند ویژگی‌های مکانیکی بهتر که در کامپوزیت‌ها یافت می‌شود. تفاوت‌های دیگر میان این دو ماده، شامل موارد زیر است:

  • تعریف و ویژگی‌ها: یکی از این تفاوت‌ها به تعریف آلیاژ و کامپوزیت بازمی‌گردد. در ترکیب آلیاژ، یکی از عناصر حتما باید فلز باشد که تعیین‌کننده‌ خواص فیزیکی آلیاژ است، در حالی که در کامپوزیت‌ها چنین الزامی وجود ندارد و همه‌ مواد می‌توانند غیرفلزی باشند. همچنین مواد به کار رفته در یک کامپوزیت را می‌توان با روش‌‌های فیزیکی از یکدیگر جدا کرد، در حالی که عناصر سازنده‌ آلیاژ برای بازگشت به حالت اولیه خود، نیازمند واکنش شیمیایی هستند. یک آلیاژ در اصل همان ماده‌ اولیه با خواص بهتر است. آلیاژ کردن به طور دائمی خصوصیات فیزیکی فلزات را تغییر می دهد و مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون، خصوصیات الکتریکی، استحکام و... را بهبود می‌بخشد. در مقابل، کامپوزیت، ترکیبی از عناصر برای تشکیل ماده‌ای کاملا جدید است که ممکن است نسبت به مواد سازنده، مقاوم‌تر، سبک‌تر یا ارزان‌تر باشد.
  • نوع مخلوط: آلیاژها در دو دسته‌ همگن و ناهمگن یافت می‌شوند. با توجه به نسبت فلز ترکیب شده با عناصر، آلیاژ می‌تواند یک یا چند فاز داشته باشد که در صورت تک‌فاز بودن آن را ماده‌ همگن و در غیر این صورت، ناهمگن می‌نامند. این در حالی است که تمامی کامپوزیت‌ها مواد ناهمگن هستند.

    کاربردهای کامپوزیت دندان

    امروزه از کامپوزیت ها در دندانپزشکی در سطح گسترده استفاده می شود. از جمله کاربردهای آن می توان به استفاده از کامپوزیت در

    • پرکردن دندان های جلویی
    • در پرکردن دندان هایی که در سطح وسیع تخریب شده اند
    • در ترمیم دندان های شکسته
    • در پر کردن فضای بین دندان ها
    • ترمیم و اصلاح ترک خوردگی
    • بد رنگی و بد فرمی دندان اشاره کرد.

    به علت دوام زیاد کامپوزیت ونیر، از آن می توان در پر کردن دندان به جای آمالگام که موجب بد رنگی و بد شکلی دندان می شود، استفاده نمود و به دندان ترمیم شده جلوه زیبا و طبیعی داد.

    به کمک کامپوزیت ونیرها می توان شدیدترین بهم ریختگی ها و بی نظمی های دندانی را اصلاح کرد و به دندان ها ظاهری مرتب و هماهنگ داد؛ استفاده از کامپوزیت ونیرها حتی در مواردی می تواند جایگزین درمان های طولانی مدت ارتودنسی شود.

    کامپوزیت دندان های جلو

     pasokheto.ir میگوید: بیشترین میزان درخواست برای کامپوزیت دندان های جلو می باشد که به منظور پر کردن های جزئی ، ترمیم دندان های جلو ، برطرف کردن ایرادات و زیباتر کردن دندان ها انجام می شود.

    در این بین تقاضا برای کامپوزیت دندان هایی جلویی(قدامی) برای سفید و یکدست کردن دندان که اصطلاحا به آن لبخند هالیوودی می گویند، زیاد است؛ که این کار برای حداقل ۸ دندان جلویی فک بالا، انجام می شود.

    بهترین و زیباترین حالت زمانی بدست می آید که، کامپوزیت برای ۸ دندان جلویی بالا و ۸ دندان جلویی پایین انجام شود.

    قبل از انجام کامپوزیت دندان هایی جلویی، دندانپزشک به بررسی دقیق و معاینه دندان و لثه می پردازد و در صورت عدم وجود هرگونه مشکل، نسبت به انجام کامپوزیت بر روی دندان ها اقدام می نماید.

    در صورتی که دندان یا لثه نیاز به درمان داشت؛ بعد از درمان، دندانپزشک می تواند کار زیبایی دندان با کامپوزیت را انجام دهد.

    عوارض کامپوزیت دندان های جلو مشابه عوارض ذکر شده برای کامپوزیت دندان می باشد، اما باید در نظر داشت ، وقتی از کامپوزیت برای تمامی دندان های جلویی استفاده شود، ممکن است محدودیت ها و عوارض بیشتری را برای فرد به دنبال داشته باشد.





:: برچسب‌ها: کامپوزیت دندان ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: