بهترین زمان برای شستن قالی کی هست؟ و چرا؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

بهترین زمان برای شستن قالی کی هست؟ و چرا؟

 

معمولا بهترین زمان برای شستشوی قالی از قبل از آمدن بهار یعنی از ماه اسفند شروع می شود تا پایان تابستان یعنی شهریور ماه. حالا چرا؟ قبل از بهار به دلیل نزدیک شدن به عید و خانه تکانی فرش ها هم حسابی نونوار و تمیز می شوند چرا که صاحب خانه به فکر شستن آن ها یا در خیاط خود یا در یک قالیشویی معتبر میفتند. بعد از فصل بهار تابستان و تعطیلی مدارس فرا می رسد و فرزندان بیشتر در منزل هستند و خب مسلما روی فرش بازی می کنند چای یا نوشیدنی می ریزند و این موجب کثیف شدن دوباره قالی می شود. بنابراین آخر تابستان هم دوباره زمان شستن فرش هاست.

 

 با شستن فرش در قالیشویی در پرند از شستشوی تمیز و استاندارد فرشها مطمئن خواهیم بود.اگر در فصل تابستان فرش های خود را به قالی شویی بسپارید هوای تابستان که گرمتر از دیگر فصول سال است با داشتن آفتاب داغ باعث خشک شدن طبیعی فرش می شود و قالی ها در زیر نور آفتاب ضدعفونی شده رنگ شفافی را به خود می گیرند. ضمنا شکستگی در فرش هم دیده نمی شود و بنابراین آسیبی هم به آن ها وارد نمی شود.

به طور کلی هزینه قالیشویی  به عوامل زیادی بستگی دارد.نرخ اصلی که برای هزینه قالیشویی(ماشینی,دستباف,موکت)ارائه می شود توسط اتاق اصناف مشخص شده، سپس نرخ به اتحادیه قالیشویان مشهد اعلام می شود و بعد اتحادیه نرخ را به صورت هزینه قالیشویی به اطلاع کلیه قالیشویان مجاز مشهد می رساند.

شرکت های شستشوی فرش به دلیل تعهدات کتبی که برای حفظ کیفیت و سلامت فرش های مشترکین خود می دهند، در شستشوی فرش های امروزی با نرخ مشخص شده اتحادیه دچار می شوند.برخی از فرش ها برای اینکه در شستشو کهنه نشده و تغییر رنگ ندهند نیاز به خدماتی ویژه دارند که این خدمات برای شرکت ها هزینه زیادی در بر دارد.به عنوان مثال برای لکه بری و شفاف سازی زمینه فرش و حفظ شکل اولیه فرش های ماشینی زمینه روشن یا فرش های ماشینی ابریشمی و نفیس الزامی است که از مواد شوینده مخصوص استفاده شود.(در صورت استفاده نکردن از این شوینده ها فرش تغییر رنگ داده و از ارزش فرش کاسته خواهد شد.)

همچنین در شستشوی فرش دستبافت عواملی از قبیل استفاده از مواد تثبیت کننده رنگ فرش, لکه بری فرش, سفیده کننده فرش و پرز گیری باعث شده که خدماتی بیشتر از شستشوی عادی برای حفظ و سلامت فرش صورت گیرد می تواند در هزینه این کار تاثیر گذار باشد..

  • در یک قالیشویی خوب، شست و شوی قالی دستباف و فرش ماشینی باید از هم جدا و به طور متفاوت انجام شود. با توجه به نوع الیاف و رنگ آمیزی در قالی های دستباف و نیز امکان پس دادن رنگ در آن ها باید متفاوت از فرش ماشینی شستشو شوند.
  • یک قالی شویی خوب باید سلامت فرش را تضمین کند یعنی فرش را پس از شستشو سالم تحویل مشتری دهد.
  • یک قالی شویی خوب باید فرش را در همان زمانی که برای تحویل فرش به مشتری اعلام کرده تحویل دهد و این زمان با توجه به برنامه ریزی دقیق آن نباید زیاد طول بکشد.
  • بهتر است شئونات مذهبی هم لحاظ شود به طوری که شست و شوی قالی با استفاده از آب پاک چاه و کر اسلامی انجام شود تا موجب رضایت خاطر مشتریان گردد.
  • در مراکز قالیشویی ، شستشوی اتوماتیک فرش و استفاده از مواد شوینده استاندارد، همچنین عدم دخالت دست ها، دقت کار بالا بوده و همین موجب می شود آسیب احتمالی به فرش ها از بین برود. البته باید در نظر داشت که این در مورد فرش های کهنه یا پوسیده فرق می کند. بهتر است قالی شویی پیش از شستشو با مشتری تماس گرفته و او را در جریان وضعیت قالی خود قرار دهد و آگاهی و رضایت مشتری را با رعایت جنبه های احتیاطی لازم شروع به شستن فرش کند. اگر هم فرشی آسیب دیده آن را در بخش دیگر به نام رفوگری، ترمیم کند و سپس تحویل مشتری دهد.

    انواع شیوه های قالیشویی

    • قالیشویی سنتی

    در شستشوی فرش بدین روش ،از دستگاههای قدیمی و دستی مثل دستگاه شلاق زن استفاده می کنند .فرآیند خشک کردن قالی نیز بوسیله دستگاه خشک کن با درب و بدون درب استفاده می شود .

    • قالیشویی با دستگاههای نیمه اتوماتیک

    سرمایه گذاران این نوع کارگاهها سرمایه اندکی دارند به همین دلیل برای شستشوی فرش بیشتر از شیوه دستی استفاده میکنند .برای اینکه عمل شستشو سریع تر انجام شود از خشک کن و آبگیرهای قوی ای که مقرون به صرفه باشند استفاده می کنند .برای شستشو از حداقل یک یا دو دستگاه پلیشر تک برس و دو برس استفاده می شود . از خشک کن لوله ای قوی و با کیفیت استفاده می کنند که باعث از بین بردن چین و چروک و همچنین زردی فرش می شود.در این روش که نیمه مکانیزه نام دارد یک کارگاه بسته به نیروی انسانی و تعداد دستگاهش می توان در حدود 50 تا 100 فرش را روزانه بشوید و تحویل مشتری دهد

     

     

    • قالیشویی با دستگاه تمام اتوماتیک

    کارخانه های این شیوه از قالیشویی در ایران بسیار کم اند .تمام فرآیند فرش شویی توسط دستگاه انجام می شود .دستگاههای که در شیوه تمام اتوماتیک استفاده می شود شامل موارد زیر است:

    • دستگاه آبگیر لوله ای(برای خشک کردن فرشهای با تراکم بالا)
    • دار اتومات(برای کارخانه هایی که فضای اندک ولی تعداد سفارش بالایی دارند)
    • دستگاه پرزگیر(برای استانهایی که بیشتر فرش ابریشمی و دستباف دارند)
    • دستگاه شستشوی مکانیزه میزی و دیسکی
    • دستگاه گردگیر(برای استانهای مرکزی و غربی و جنوبی که در معرض گرد و غبار بیشتری اند)
    • دستگاههای ریلی اتومات(جدیدا استفاده زیادی از آن نمی شود چون فرآیند شستشو را خیلی کند می کند)




:: برچسب‌ها: شستشوی فرش و قالی ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: