شرایط استفاده از سهمیه بسیجیان فعال
نوشته شده توسط : کنکور نویس

سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته آزاد تاثیر دارد. داوطلبان دانشگاه ازاد در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند از سهمیه بسیج در انتخاب رشته کنکور استفاده نمایند. در سال های اخیر، سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه ازاد حذف شده بود. پیش بینی می شود در سال 1400 نیز سهمیه بسیج تاثیری در انتخاب رشته داوطلبان نداشته باشد.

 در رابطه با تاثیر سهمیه بسیج  فعال در کنکور دانشگاه باید کارنامه مربوط به این امر را بررسی کرد.

سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری

تاثیر سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری چگونه اعمال می شود؟

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بسیجی های فعال می توانند شانس قبولی خود در دانشگاه آزاد نسبت به داوطلبی که سهمیه عادی دارد تا 10 درصد افزایش دهند.در رشته محل های مقطع کارشناسی کافیست 90 درصد تراز آخرین نفر قبولی و در رشته محل های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی باید 95 درصد تراز آخرین نفر قبولی را برای استفاده از سهمیه بسیج کسب نمایید.

متقاضیان برای استفاده از سهمیه بسیج در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، لازم است پس از اعلام نتایج اولیه به منظور دریافت کد 12 رقمی به نزدیک ترین مرکز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مراجعه نمایند. پس از درج کد 12 رقمی در فرم انتخاب رشته در صورت دارا بودن تمامی شرایط، سهمیه بسیج در انتخاب رشته شما اعمال خواهد شد.

شرایط استفاده از سهمیه بسیجیان فعال

شرایط استفاده از سهمیه بسیجیان فعال در ادامه بیان شده است. داوطلبان کنکور سراسری در صورت دارا بودن شرایط استفاده از سهمیه بسیج فعال، می توانند کد 12 رقمی استفاده از سهمیه بسیجیان فعال را دریافت کرده و وارد فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد خود نمایند.

شرایط استفاده از سهمیه بسیج :

???? برای استفاده از سهمیه بسیج داوطلبان باید، حداقل 100 امتیاز کسب کرده باشد.

???? برای استفاده از سهمیه بسیج فعال باید حتما بسیجی فعال باشید حتی اگر 100 امتیاز را کسب کرده باشید.

???? برای استفاده از سهمیه بسیج ، باید حداقل 1 سال سابقه بسیجی فعال را داشته باشید. یعنی ملاک استفاده از سهمیه بسیج حداقل ۱ سال سابقه فعالیت باید باشد و بقیه آن را می‌توان از از سابقه عضویت عادی تامین کرد.

???? برای استفاده از سهمیه بسیج در رشته محل‌ های مقطع کارشناسی باید 90 درصد تراز آخرین نفر قبولی و در رشته محل‌ های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی باید 95 درصد تراز آخرین نفر قبولی را کسب کنید.

شاید شما هم تابحال به گوشتان خورده باشد که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد می توان از سهمیه بسیج فعال استفاده کرد. اگر شما هم ( یا فرزندتان ) بسیجی فعال هستید و تا بحال این موضوع به گوشتان نخورده یا می دانستید و پیگیر استفاده از ان نبودید قطعا بعد از خواندن این مقاله نظرتان تغییر خواهد کرد.

 

ابتدا باید توضیح دهیم سهمیه بسیج فعال به چه کسانی تعلق می گیرد، برای استفاده از سهمیه بسیج فعال باید هر کس حداقل 100 امتیاز کسب کرده باشد. ملاک امتیاز ها به صورت زیر است :

  به ازای هر ماه عضویت عادی 1 امتیاز

  به ازای هر ماه عضویت فعال 2/5 امتیاز

  به ازای هر ماه عضویت در شورای پایگاه 3/5 امتیاز

  به ازای هر ماه عضویت در شورای حوزه  4  امتیاز

 

لازم به ذکر است اولا برای استفاده از سهمیه بسیج فعال باید حتما بسیجی فعال باشید حتی اگر 100 امتیاز را کسب کرده باشید. همچنین باید حداقل 1 سال سابقه بسیجی فعال را داشته باشید. یعنی ملاک استفاده از سهمیه بسیج فعال حداقل 1 سال سابقه فعالیت باید باشد و باقی ان را می توان از از سابقه عضویت عادی تامین کرد.

 

زمان اقدام برای استفاده از سهمیه بسیج فعال بعد از اعلام اولیه نتایج کنکور سراسری است. به این شکل که بسیجی های فعال که طبق جدول امتیازات گفته شده می توانند حداقل 100 امتیاز کسب کنند باید به ناحیه سپاه پاسداران منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند و کد 12 رقمی استفاده از سهمیه بسیج فعال را اخذ کرده و وارد فرم انتخاب رشته دانشگاه ازاد خود کنند.

 

برای سایر رشته ها، اگر حتی ترازش ۹۰ درصد تراز آخرین داوطلبی که بدون سهمیه بسیج همان رشته در همان دانشگاه آزاد قبول شده بود، این داوطلب بسیجی هم همان رشته در همان دانشگاه آزاد میتونست قبول بشه.

 

 

به عنوان مثال، فرض کنید داوطلب A سابقه ۶ سال عضویت عادی بسیج یعنی ۷۲ ماه و یک سال هم سابقه عضویت فعال یعنی ۱۲ ماه داشت. امتیاز بسیجی این داوطلب ۱۰۲ میشد. حالا اگر داوطلب B آخرین داوطلبی بود که بدون داشتن سهمیه فعال بسیج پرستاری دانشگاه آزاد X قبول شده و تراز کنکورش ۷۰۰۰ بوده، داوطلب A با ۹۰ درصد این تراز یعنی تراز کنکور ۶۳۰۰ میتونست پرستاری همون دانشگاه آزاد X قبول بشه. اما برای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید ترازش حداقل ۹۵ درصد تراز آخرین داوطلبی که بدون سهمیه بسیج قبول شده می بود.

بنابراین اگر علاقه مند به تحصیل در دانشگاه آزاد هستید و دارای سهمیه بسیج فعال می باشید ، می توانید از این سهمیه برای افزایش شانس قبولی خود استفاده کنید. به طوری که افراد با سهمیه بسیج فعال در صورت کسب حداقل 90 درصد از نمره و تراز آخرین نفر قبولی با سهمیه عادی در کد رشته محل های کاردانی و کارشناسی و 95 درصد از آخرین نفر قبولی در کد رشته محل های مربوط به رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، دامپزشکی و دیگر مقاطع بالاتر از دانشگاه آزاد می توانند جزو اسامی پذیرفته شدگان باشند.

اما نکته ای که در مورد استفاده از سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه آزاد وجود دارد این است که این سهمیه آخرین بار در سال 97 در کنکور اعمال گردیده است و از سال 98 به بعد حذف شده است. با تغییرات جدید انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز همانند دانشگاه های سراسری بر اساس سهمیه مناطق و دیگر سهمیه های کنکور سراسری انجام می شود.

 

 

 




:: برچسب‌ها: سهمیه بسیج فعال در کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: