چند بار در سال باید حجامت کرد ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

حجامت، کوزه‌اندازی تر یا بادکش درمانی (به انگلیسی: Cupping therapy)[۱] یکی از زیرمجموعه‌های پزشکی جایگزین است که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی تر در طب سنتی چین است. این روش با انجام مکش یا گرم کردن و ایجاد نوعی خلأ با کمک وسیله‌ای که مانند کاسه است، بر روی نقاط خاصی از پوست بدن اعمال می‌شود. انجام این روش به‌صورت عمده در آسیا انجام می‌شود، با این‌حال در بخشهای شرقی اروپا، خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز شیوع دارد.[۲][۳] حجامت به‌عنوان شبه‌علم شناخته می‌شود. (Quackery)[۴][۵]

تعریف[ویرایش]

بادکش درمانی، خون درمانی و حجامت (به انگلیسی: Cupping therapy) که بسته به‌نوع تقسیم‌بندی می‌تواند به صورت‌های مختلفی مانند بادکش خشک یا حجامت خشک (به انگلیسی: Dry cupping)، بادکش مرطوب یا حجامت مرطوب (به انگلیسی: Wet cupping) و بادکش آتشی (به انگلیسی: Fire cupping) انجام شود، یکی از زیرمجموعه‌های پزشکی جایگزین است. این روش با انجام مکش یا گرم کردن و ایجاد نوعی خلأ با کمک وسیله‌ای که مانند فنجان است، بر روی نقاط خاصی از پوست بدن اعمال می‌شود. انجام این روش به‌صورت عمده در آسیا انجام می‌شود، با این‌حال در بخشهای شرقی اروپا، خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز شیوع دارد.[۲][۳] بادکش درمانی، نزد پزشکی امروز ، به‌عنوان شبه‌علم شناخته می‌شود و انجام آن نوعی دغل‌کاری و شیادی پزشکی[a] نامیده می‌شود.[۴][۵]  لیست مراکز حجامت در تهران را در پاسخ تو ببینید.

در مقابل معتقدان به طبّ سنتی و مروجان بادکش درمانی، تلاش می‌کنند تا با استفاده از این روش، برخی بیماری ها و شبه مرض هایی چون تب، درد مزمن کمر، بی‌اشتهایی، سوءهاضمه، فشار خون بالا، آکنه، بیماری‌های مزمن پوستی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، کم‌خونی، بازیابی توانایی پس از سکته مغزی، گرفتگی بینی، ناباروری و درد دوران قاعدگی .[۲][۳]را درمان کنند. اگرچه مروجان این روش تأکید می‌کنند که روش‌های بادکش درمانی برای بهبود تعداد زیادی از دردها ، امراض و خستگی و کوفتگی ها و نیز بیماری‌های مزمن مفید است، با این‌حال، آمار مستند و علمی تاییدشده ایی برای اثبات اثربخشی حجامت وجود ندارد و اگر توسط افراد غیر حرفه ایی و نابلد صورت بگیرد چا بسا ممکن است منجر به عفونت و مشکلات دیگر نیز بشود .[۲] کبودی و تغییر رنگ پوست، از جمله عوارض این روش هستند که بعضی مواقع با اثرات ناشی از کودک‌آزاری اشتباه گرفته می‌شوند.[۳] در مواردی استثنایی ،حجامت ناصحیح روی اندام کودکان باعث ایجاد کبودی و زخم و در نتیجه ایجاد شائبه ی کودک آزاری و پیگیری های قانونی متعاقب آن در جهان شده است .[۳]

روزهای مناسب در تقویم حجامت ۱۴۰۰ (رنگ سبز)

حزیران ۱۴۰۰ (بهترین روزهای مناسب برای حجامت) چه روزهایی است؟

سه شنبه ۱۱ خرداد
شنبه ۲۹ خرداد
یکشنبه ۳۰ خرداد
شنبه ۵ تیر
یکشنبه ۶ تیر
سه شنبه ۴ آبان
سه شنبه ۲ آذر
سه شنبه ۵ بهمن
پنج شنبه ۲۶ اسفند

روزهای نامناسب برای حجامت چه روزهایی است؟

– روزهای جمعه
– ماه مبارک رمضان (برای افراد روزه دار)
– ۲۳ آذر تا ۲۳ دی
– روزهای چهارشنبه هم بهتر است حجامت انجام نشود

چه تفاوتی میان ایام حزیران و روزهای مناسب حجامت است؟

تفاوت این روزها مانند تفاوت دو کلمه عالی و خوب است!
ایام حزیران: حجامت عالی است.
ایام مناسب: حجامت خوب است.
روزهای مناسب برای حجامت شامل روزهای ۱۲ تا ۱۵، روزهای ۱۷،۱۹،۲۱ و پنجشنبه آخر هر ماه قمری می‌شود که در تقویم با رنگ سبز مشخص شده اند.

مهمترین نکاتی که قبل و بعد حجامت باید رعایت کرد چیست؟

– با شکم گرسنه حجامت نکنید.
– دوازده ساعت قبل و بعد حجامت، فعالیت سنگین، ورزش، نزدیکی و سیگار ممنوع است.
– دوازده ساعت قبل و بعد، از مصرف ماهی، تخم مرغ، شیر، لبنیات، ترشی جات، شوری، عدس، بادمجان و مواد سودازا پرهیز کنید.
– مصرف عرق کاسنی و آب انار مناسب است.
– خانم ها در ایام عادت ماهانه و بارداری و افرادی که بلغمی و یا ضعیف هستند از انجام حجامت خودداری کنند.

اول و آخر ماه قمری برای حجامت مناسب نیست، چون اخلاط در بدن ساکن هستند و میل به عمق دارند. در زمان غلبه نور ماه (۱۲ تا ۱۵ ماه قمری) نیز حجامت مناسب نیست، چون اخلاط لطیف و صالح بیشتر میل به سطح دارند، اما از زمانی که ماه شروع به نقصان می‌گذارد یعنی ۱۶ تا ۱۹ ماه قمری بهترین زمان برای انجام حجامت است. چون در این زمان اخلاطی که در نیمه ماه به سطح آمده بودند اخلاط رقیق آن به عمق بازگشته و اخلاط غلیظ‌تر در سطح باقی می‌مانند و با حجامت در این زمان اخلاط غلیظ بیشتری خارج می‌شود. در سه‌شنبه‌های آخر ماه قمری و جمعه‌ها نیز حجامت توصیه نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی افزود: حجامت بهتر است در ساعاتی از روز که هوا معتدل است، مانند ابتدای روز انجام گیرد و در ساعات بسیار گرم روز و ساعات سرد شب نباید این کار انجام شود لذا ساعت دوم روز در فصل گرما و ساعت سوم و چهارم در فصل سرما بهترین ساعات انجام حجامت هستند. بهترین ساعت حجامت در روز زمانی است که گرما به سمت سردی برود؛ چرا که حرارت باعث به اصطلاح ذوب خون می‌شود و خروج آن را آسان می‌کند، اما نباید در حرارت خیلی شدید انجام گیرد. هم‌چنین اگر حجامت در ظهر انجام شود به‌عللی که بعد اشاره خواهم کرد مضر برای بدن است. هم‌چنین اگر در ظهر انجام شود، چون فرد قبل یا بعد از آن غذا (ناهار) میل می‌کند در هر دو حالت مضر است.

وی افزود: ظهر اخلاط لطیف و صالح بیشتر از خلط غلیظ و فاسد به سطح می‌آیند و حجامت در این هنگام باعث خروج خلط لطیف صالح می‌شود و اخلاط فاسد در بدن باقی می‌مانند. در ضمن روز‌های ابری و طوفانی، روز‌های مناسبی برای حجامت نیستند.

صابری در پاسخ به این‌که منظور از ساعات اول، دوم و سوم چیست؟ خاطرنشان کرد: ساعت‌ها را از طلوع آفتاب حساب می‌کنند. به‌عنوان مثال ساعت اول یعنی ۳.۵ ساعت و ساعت دوم ۵ ساعت و ساعت سوم ۷.۵ ساعت پس از طلوع آفتاب است.

وی تصریح کرد:  در طب سنتی علت تأکید بر انجام حجامت در این ایام تأثیر جاذبه ماه بر بدن انسان است. اگرچه تأثیر چگونگی وضعیت ماه و زمین بر آب دریاها، گیاهان و جانوران پیش از این اثبات شده، اما درباره اثر جاذبه ماه بر انسان غفلت شده است. در واقع در ایامی که حجامت در آن‌ها توصیه شده تأثیر ماه بر خون انسان طوری است که ترکیبات و اخلاط فاسد خون در بالاترین سطح یعنی نزدیک به پوست قرار می‌گیرد. به همین دلیل با چند خراش سطحی سموم بدن به این روش دفع می‌شود. در فصول بهار و پاییز که طول شب و روز یکسان است و بدن تحت تأثیر دو جاذبه خورشید و ماه قرار دارد، جاذبه هم در بالاترین حد خود قرار دارد پس بیشترین ترکیبات سبک از خون دفع می‌شود. البته اشاره کنم زمانی که قمر در عقرب است حجامت انجام نشود، چون موجب بیماری می‌شود.





:: برچسب‌ها: حجامت، طب سنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: